لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

ناآرامی‌های عاشورای تهران یک‌شنبه شب هم ادامه یافت


در جريان تظاهرات مخالفان دولت ايران در روز عاشورا حداقل پنج نفر در تهران كشته شدند و اخبارى مبنى بر كشته شدن چهار نفر نيز در تبريز منتشر شده است.
در جريان تظاهرات مخالفان دولت ايران در روز عاشورا حداقل پنج نفر در تهران كشته شدند و اخبارى مبنى بر كشته شدن چهار نفر نيز در تبريز منتشر شده است.
گزارش هاى رسيده از تهران حاكى است كه نا آرامى هاى روز عاشورا يكشنبه شب نيز ادامه يافت و معترضان با رفتن به پشت بام خانه ها فريادهاى «الله اكبر»، «مرگ بر ديكتاتور» و «موسوى، موسوى، تسليت» سر دادند. همچنين برخى گزارش ها از زد و خورد مخالفان با لباس شخصى ها در بلوار مير داماد و اطراف صدا و سيما حكايت دارد.

بر اساس گزارش شاهدان عينى، معترضان در خيابان هاى مركزى و شمال شهر تهران فرياد «الله اكبر» و «ياحجت ابن الحسن ريشه ظلم رو بكن» را سر دادند.

سایت «نوروز»، وابسته به جبهه مشارکت ایران اسلامی، نيز اعلام كرده است كه مردم تهران همچنين با شعار «ميرحسين ميرحسين تسليت تسليت» با اين رهبر مخالفان در ايران ابراز همدردى كردند.

در تيراندازى نيروهاى امنيتى به سوى معترضان در روز عاشورا، سيد على حبيبى موسوى خامنه، خواهر زاده آقاى موسوى، به ضرب گلوله كشته شد.

در همين حال، سايت «جنبش راه سبز» (جرس) كه اخبار نا آرامى هاى ايران را گزارش مى كند خبر داد كه از اواخر روز يكشنبه، صدها تن از نيروهاى موسوم به لباس شخصى كنترل بلوار ميرداماد را به دست گرفتند.

به گفته اين سايت خبرى، «نيروهاى لباس شخصى با سر دادن شعارهايى چون حيدر، حيدر و ماشاء الله، حزب الله، سعى در ارعاب معترضين دارند.»

گزارش ديگرى از اين پايگاه اينترنتى حاكى است كه «در پی شدت گرفتن حضور مردم معترض در خيابان ولى عصر و محوطه صدا و سيما، پليس بر ميزان خشونت هاى خود افزوده است.»

به گزارش سايت جرس، «پليس بر حجم شليك گاز اشك آور و خشونت هاى خود افزوده است. با وجود اين، هنوز موفق به پراكنده كردن معترضين نشده است و مردم به شعار و روشن كردن آتش ادامه مى دهند.»

اين منبع خبرى در گزارش ديگرى از اعلام «حكومت نظامى» در شهر نجف آباد، زادگاه آيت الله حسينعلى منتظرى، خبر داده و گفته است: «در ساعت ۲۱ امشب پليس با بلندگو در سطح شهر اعلام حكومت نظامى كرد و از مردم خواست تا از خانه هاى خود خارج نشوند.»

به دليل محدوديت رسانه هاى خارجى و مستقل از تهيه گزارش در ايران و همچنين تشديد سانسور، امكان تاييد اين گزارش ها به صورت مستقل وجود ندارد.

در جريان تظاهرات مخالفان دولت ايران در روز عاشورا حداقل پنج نفر در تهران كشته شدند و اخبارى مبنى بر كشته شدن چهار نفر نيز در تبريز منتشر شده است.

مخالفان كه در هفته هاى اول پس از آغاز اعتراض ها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى تنها شعار «راى من كجاست؟» سر مى داند يا در راهپيمايى هاى خود، سكوت مى كردند در درگيرى هاى روز عاشورا به شدت با نيروهاى امنيتى و پليس درگير شده و عليه رهبر جمهورى اسلامى شعارهاى تندى سر دادند.

واكنش هاى دولتى به اعتراض ها

رسانه ها و نهادهاى دولتى كه در ساعات اوليه اعتراض هاى روز عاشورا سكوت كرده بودند در بعد از ظهر اين روز به طور هماهنگ نسبت به آنچه كه «حرمت شكنى در عاشوراى حسينى» خواندند اعتراض كردند.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم در بيانيه اى معترضان را «عده اى ساختار شكن» معرفى كرد كه به گفته آن، «با كف و سوت با حرمت شكنى عاشوراى حسينى، به طور سازمان يافته و هماهنگ ...گستاخى را با شعار عليه باورها و ارزش هاى اسلامى و مقدسات مذهبى...بيشتر كرده اند.»

اين جامعه، آيت الله على خامنه اى را «واجب الاطاعه» دانسته و از مسئولين خواسته است تا به گفته آن، با «عوامل و مسببان اين وقايع ناگوار قاطعانه» برخورد كنند.

تلويزيون دولتى ايران نيز، مخالفان دولت در روز عاشورا را گروهى دانسته است كه به گفته اين رسانه دولتى، «در شعارهايشان، به عاشوراى حسينى بى حرمتى مى كردند و انديشه هاى امام راحل را به تمسخر مى گرفتند، به ايجاد اغتشاش و تخريب اموال عمومى و اموال مردم پرداختند و در عاشوراى حسينى با سوت و كف و هلهله، اصل نظام جمهورى اسلامى را مورد توهين قرار دادند.»

همچنین احمد رضا رادان، جانشين فرمانده نيروى انتظامى جمهورى اسلامى، گفته است: «افرادى از فتنه گران به دنبال فراخوان سايت‌ها و كانال‌هاى وابسته و با سوء استفاده از مراسم عاشوراى حسينى با سازماندهى قبلى قصد داشتند حرمت عزادارى اباعبدالله الحسين و هيئت‌هاى عزادارى را بشكنند.»

آقاى رادان گفته است كه «پليس بدون استفاده از سلاح و با استفاده از وسايل ضد شورش به مقابله با اين افراد پرداخت.»

خبرگزاری فارس نیز در خبری مدعی شد که معترضان در جریان نا آرامی های روز عاشورا، اقدام به «آتش زدن قرآن» کرده اند.

برخى از سايت هاى اصلاح طلبان با اشاره به اظهارات و بيانيه هاى رسانه ها و افراد نزديك به دولت در باره اعتراض هاى روز عاشورا گفته اند كه «پروژه كارناوال عاشوراى ۲ كليد خورد.»

اشاره اين رسانه ها به پروژه اى است كه به گفته اصلاح طلبان، مخالفان محمد خاتمى پيش از انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ از طريق راه اندازى كارناوال شادى در روز عاشورا قصد داشتند تا اين نامزد انتخابات را بدنام كنند.
XS
SM
MD
LG