لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

موسوی: قتل کروبی و موسوی مشکل را حل نمی‌کند؛ وجود بحران را به رسمیت بشناسید


میرحسین موسوی
میرحسین موسوی
میرحسین موسوی در بیانیه شماره ۱۷ خود که روز جمعه منتشر شد ضمن پیشنهاد ۵ راه حل برای خروج از وضع موجود گفت که تا مقامات جمهوری اسلامی وجود «بحران جدی» در کشور را به رسمیت نشناسند، «راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد».

او در این بیانیه همچنین صراحتا گفته است که «فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد» و پیشنهادات او نیازی به «توافق‌نامه و مذاکره و دادوستدهای سیاسی» ندارد.

آقای موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه، که در کنار مهدی کروبی هم‌چنان از به رسمیت شناختن دولت او سر باز می‌زند به عنوان اولین راه حل از آقای احمدی‌نژاد خواسته است «مستقیما پاسخ‌گوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است».

میرحسین موسوی با اشاره به حوادث روز عاشورای تهران که طبق آمار رسمی هشت کشته بر جای گذاشت می‌گوید راه حل دولت محمود احمدی‌نژاد برای حوادث پس از انتخابات تنها «سیاست ارعاب» بوده و می‌افزاید: «تمهیدات دولتی نشان می‌دهد که مسئولان اشتباهات گذشته را این بار در وسعت بیشتر تکرار می‌کنند».

از بیانیه شماره ۱۷ آقای موسوی چنین برمی‌آید که مقامات جمهوری اسلامی بارها به او گفته‌اند که اگر اطلاعیه و بیانیه صادر نکند «مردم به خیابان‌ها نخواهند آمد»، اما او با توصیف خود به عنوان «همراه جنبش عظیم سبز مردمی» ایران اشاره می‌کند که «تا اصلاحات لازم صورت نگیرد» مخالفان دولت در ایران از اعتراض خود دست برنخواهند داشت.

آقای موسوی با یادآوری این که او، مهدی کروبی و محمد خاتمی، هیچ یک برای روز عاشورا اطلاعیه‌ای صادر نکردند می‌گوید: «شبکه‌های وسیع اجتماعی و مدنی... که به صورت خودجوش شکل گرفته منتظر اطلاعیه و بیانیه نمی‌مانند.»

میرحسین موسوی با اشاره به «خشونت‌های غیرقابل‌باور چون زیر کردن راه‌پیمایان و تیراندازی نیروهای لباس‌شخصی» به افراط کشیده شدن شعارها و رفتارهای مردم معترض را «ناشی از به زیر انداختن افراد بی‌گناه از روی پل‌ها... آدم زیر کردن‌ها و ترورها» دانسته است.

تنها یک روز پس از عاشورا ویدئویی از حوادث تهران در این روز بر وب‌سایت یوتیوب قرار گرفت که یک خودروی نیروی انتظامی را در حال زیر گرفتن فردی نشان می‌داد.

این ویدئو آن قدر جنجال به پا کرد که فرمانده نیروی انتظامی ایران را به واکنش واداشت. اسماعیل احمدی مقدم ابتدا این حادثه را انکار کرد و گفت که «هیچ تصویری در خصوص زیر گرفتن مردم توسط خودروی پلیس وجود ندارد»، سپس اعلام کرد که خودروی پلیس به سرقت رفته و فرد توسط سارقین زیر گرفته شده، و در تازه‌ترین واکنش خود اظهار داشت که اصلا فیلم موجود بر سایت یوتیوب «جعلی است».

میرحسین موسوی در ادامه بیانیه شماره ۱۷ خود همچنین خواستار «تدوین قانون شفاف برای انتخابات‌ها»، «آزادی زندانیان سیاسی»، «آزادی مطبوعات و رسانه‌ها» و به رسمیت شناخته شدن حق مردم «برای اجتماعات قانونی» شده است.

او با تاکید بر این که مخالفان دولت در ایران دولتی «مبتنی بر آراء مردم» می‌خواهند که «تنوع عقاید مردم را نه تهدید، بلکه فرصت» بداند می‌گوید: «ما سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم، ‌تفتیش عقاید، تجسس، بستن روزنامه‌ها و محدود کردن رسانه‌ها را مخالف دین مترقی خود و مخالف قانون اساسی می‌دانیم.»

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، اکثر روزنامه‌ها و رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان به تعطیلی کشانده شده، عده زیادی از روزنامه‌نگاران به همراه مردم عادی حاضر در راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز بازداشت و به زندان فرستاده شده و در «دادگاه‌های نمایشی» محاکمه شده‌اند، و برخلاف اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی اجازه برگزاری راه‌پیمایی و تجمعات از مردم دریغ شده است.
XS
SM
MD
LG