لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

فراخوان ده‌ها چهره برجسته برای شرکت معترضان در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن


ده‌ها چهره دانشگاهی و فعال سیاسی و مدنی ایرانی، در بیانیه‌ای با محکومیت صدور حکم اعدام برای برخی از متهمان «دادگاه‌های نمایشی» مردم را به برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی مسالمت‌آمیز در سالروز پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ دعوت کرده‌اند.

در این بیانیه که به امضای ۸۰ چهره دانشگاهی و فعال سیاسی مدنی از جمله چهره‌هایی چون یرواند آبراهیمیان، داریوش آشوری، مستوره احمدزاده، رضا براهنی، رامین جهانبگلو، حسن یوسفی اشکوری، مهدی جامی، مهدی خانبابا تهرانی، مصطفی رخ‌صفت، مهدی فتاپور، بهروز خلیق، فاطمه حقیقت‌جو، کامران دادخواه، حمید دباشی، رضا فانی، علی کشتگر، اکبر گنجی، نیک‌آهنگ کوثر، عفت ماهباز، مجید محمدی، رضا معینی، عباس میلانی، ابراهیم نبوی، فرهاد نعمانی، محمدرضا نیکفر و فرزین وحدت رسیده است، با اشاره به احکام اعدام اخیر، «اعمال این گونه خشونت‌های عریان» با هدف «رعب افکندن در دل مردم و به خاموشی کشاندن جنبش دموکراسی‌خواهی آنان» ارزیابی شده است.

امضاکنندگان این بیانیه با محکوم کردن صدور حکم اعدام برای زندانیان سیاسی و عقیدتی و برگزاری دادگاه‌های غیرعلنی، و نیز ابراز مخالفت با مجازات اعدام، از نهادهای مدنی و حقوق بشری و اعضای مسئول جامعه جهانی خواسته‌اند تا علیه این اقدامات که «ناعادلانه و غیرانسانی» توصیف شده واکنش شدید نشان دهند.

این چهره‌های دانشگاهی، سیاسی و مدنی به دولت ایران توصیه کرده‌اند که چنانچه به دنبال «خاموش کردن صدای آزادیخواهی و دموکراسی‌طلبی مردم از طریق حکومت ترور و وحشت» است، از سرنوشت حاکمان دیکتاتور عبرت بگیرند و ببینند که «چگونه حاکمان خودکامه سرانجام جملگی در برابر مطالبات مردم برحق مردم کشور خویش سر تسلیم فرود آورده‌اند».

امضاکنندگان جنبش آزادی‌خواهی و دموکراسی‌طلبی در ایران را چشمه‌ای پاکیزه و روان توصیف کرده‌اند که موانع سخت و سنگی را از پیش پای خود بر خواهد داشت.

در این بیانیه همچنین از مردم ایران خواسته شده است که در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، بار دیگر با حضور آرام و مسالمت‌آمیز خود صدای عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی خویش را به گوش جهانیان برسانند و «به حاکمان خودکامه نشان دهند که جنبش حق‌جویی ایرانیان فرهیخته را هرگز نمی‌توان با تیغ خشونت و ترور به مسلخ برد».

بیانیه این چهره‌های دانشگاهی، سیاسی و مدنی در حالی انتشار یافته است که هفته گذشته میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز در اعلام نظری مشترک با محکوم کردن اجرای دو حکم اعدام در روزهای اخیر، صدور و اجرای این گونه احکام را عجولانه و با هدف ایجاد ترس برای شرکت نکردن مردم در راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن ارزیابی کردند.

آقایان کروبی و موسوی در این اعلام نظر با دعوت از مردم برای «حضوری گسترده» در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن تأکید کردند که «اکثریت مردم تنها حق خود را می‌خواهند و به دنبال تغییرات ساختاری در اصل نظام نیستند، ولیکن به نظر می‌رسد که حاکمیت نسبت به همین صدای حق‌خواهی مردم نیز احساس خطر می‌کند، در حالی که شنیدن این صدای اکثریت و پاسخ به آن تنها راهکار خروج از بحران است».

در این شرایط در حالی که به نظر می‌رسد معترضان در آستانه برگزاری راه‌پیمایی سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، بار دیگر برای نمایش اعتراض‌ خود آماده می‌شوند، فرمانده سپاه تهران بزرگ با اشاره به احتمال حضور معترضان در راه‌پيمايی ۲۲ بهمن گفته است: «ما به هيچ عنوان اجازه نمی‌دهيم چيزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد.»

نيروهای سپاه و بسيج به همراه لباس شخصی‌ها تاکنون در هشت ماهی که از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران گذشته با سرکوب معترضان کوشيده‌اند تا مانع گسترش اين تظاهرات‌ها بشوند، اما هنوز مشخص نیست که نیروهای دولتی چه تدبیری را برای مهار اعتراض‌ها در خلال مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اندیشیده‌اند.
XS
SM
MD
LG