لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

کرزی از نیروهای طالبان خواست که سلاح‌ها را بر زمین بگذارند


حامد کرزی؛ رئیس جمهور افغانستان
حامد کرزی؛ رئیس جمهور افغانستان
همزمان با گسترش عملیات علیه مواضع نیروهای طالبان در جنوب افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، روز شنبه در بیانیه‌ای از نیروهای طالبان خواست تا سلاح‌های خود را بر زمین گذراند.

رئیس جمهور افغانستان در این بیانیه از طالبان مستقر این کشور که آنان را «برادران توهم زده» خطاب کرده، خواست تا از این فراخوان به عنوان فرصتی برای نفی خشونت، و همگرایی با دیگر شهروندان افغان برای آسایش کشورشان استفاده کنند.

حامد کرزی همچنین تصریح کرد که اکثریت نیروهای طالبان مردانی فقیر و بیکار هستند که بیشتر برای پول کار می‌کنند تا ایدئولوژی اسلامی و از آنان خواست تا دست از تمرد و سرکشی بر دارند و به فرصت‌های شغلی تازه‌ای که قول داد در راستای پیشرفت و اصلاح در کشور جنگ زده افغانستان به وجود خواهد آورد، چشم بدوزند.

رئیس جمهور افغانستان همچنین در بیانیه‌ای دیگر از نيروهای مشترک افغان و ناتو خواست تا برای پيشگيری از آسيب رسيدن به غير نظاميان احتیاط لازم را به کار گیرند و از توسل به حملات هوايی در مناطقی که ممکن است خطر آسيب رسيدن به غير نظاميان وجود داشته باشد، خودداری کنند.

۱۵ هزار نیروی بین‌المللی و افغان در منطقه مارجه در استان جنوبی هلمند، که اکنون سال‌هاست در کنترل نیروهای طالبان قرار دارد، عملیات گسترده‌ای را با هدف بیرون راندن طالبان از این منطقه که از نقاط مهم قاچاق مواد مخدر نیز هست، تدارک دیده‌اند.

بر اساس برآوردها هم اکنون هفت هزار و ۵۰۰ نظامی، که در حدود هزار و ۵۰۰ نفر آنها از نظاميان ارتش افغانستان هستند، در اطراف شهر مارجه و منطقه «نادعلی» در مجاورت آن، درگير نبرد با نيروهای طالبان شده‌اند.

این عملیات پس از تغییر راهبرد نظامی ایالات متحده در افغانستان و افزایش نیروهای این کشور و همپیمانانش، بزرگترین عملیات مشترک نیروهای بین‌المللی و افغان به شمار می‌رود و از بعد نظامی نیز بزرگترین عملیاتی است که تاکنون در مناطق جنوبی افغانستان انجام شده است.

بر اساس برنامه رييس جمهور آمريكا، انتظار مى‌رود كه همه ۳۰ هزار نيروى اضافى براى افغانستان تا تابستان و پاييز سال آينده به اين كشور اعزام شوند.

هدف اين برنامه این است كه حملات طالبان متوقف شده و از ژوئيه سال ۲۰۱۱ راه براى عقب‌نشينى تدريجى نيروهاى آمريكايى از افغانستان هموار شود.

ارتش آمريكا در حال حاضر ۶۸ هزار نيرو در افغانستان دارد و به گفته تحلیلگران عملیات مارجه آزمونی برای استراتژی جدید امریکا در افغانستان خواهد بود و نشان خواهد داد که افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان تا چه حد در دستیابی به اهداف تعیین شده توسط رئیس جمهور ایالات متحده مؤثر است.
XS
SM
MD
LG