لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

سفیر پاکستان: بدون همکاری ما دستگیری ریگی ممکن نبود


عبدالمالک ریگی
عبدالمالک ریگی
در حالی که وزیر اطلاعات ایران گفته است دستگیری عبدالمالک ریگی بدون همکاری کشورهای دیگر صورت گرفته است، سفیر پاکستان در تهران می‌گوید که دستگیری وی بدون همکاری پاکستان «امکان‌پذیر» نبود.

محمد بخش عباسی، سفیر پاکستان در تهران، عصر چهارشنبه در یک کنفرانس خبری که به مناسبت دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، برگزار شد، ضمن تبریک بازداشت عبدالمالک ریگی اظهار داشت بدون کمک پاکستان عملیات دستگیری وی چشم‌انداز موفقی نمی‌توانست داشته باشد.

به گفته مقام‌های ایرانی و بنا به تایید قرقیزستان، عبدالمالک ریگی که در یک هواپیمای مسافربری از دوبی به مقصد قرقیزستان پرواز می‌کرد، پس از آنکه جنگنده‌های ایرانی این هواپیمای مسافربری را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کردند، دستگیر شد.

پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، تصاویری از سوی مسئولان امنیتی ایران منتشر شد که نشان می‌داد عبدالمالک ریگی با گذرنامه پاکستانی تردد می‌کرده است.

محمد بخش عباسی سفیر پاکستان در ایران در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود با اشاره به پاسپورت جعلی عبدالمالک ریگی گفت: «اغلب تروریست‌های بین‌المللی با استفاده از گذرنامه‌های مصری یا کشورهای آسیای میانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

سفیر پاکستان دستگیری عبدالمالک ریگی را نشان‌دهنده آن دانسته است که در خاک پاکستان «هیچ جایی برای دشمنان ایران وجود ندارد».

وی همچنین تاکید کرد که این دستگیری در بیرون از خاک پاکستان صورت گرفته است.

سفیر پاکستان افزود: «پاکستان در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی پیش از این تعدادی از اعضای گروه ریگی از جمله برادر وی را به ایران تحویل داده بود که این مساله نشان‌دهنده آن است که روابط دو کشور دوستانه و برادرانه است.»

پیش از این، ایران چندین بار پاکستان را به حمایت از گروه عبدالمالک ریگی متهم کرده بود.

از جمله حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، در آبان‌ماه امسال گفته بود عبدالمالک ریگی در مهرماه امسال در شهر کویته دستگیر شده، اما با دخالت «عوامل اطلاعاتی و سرویس‌های اطلاعاتی» پاکستان آزاد شده است.

پس از انفجار انتحاری ۲۶ مهرماه امسال در شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان که به کشته شدن ده‌ها نفر و از جمله چندین فرمانده بلندپایه سپاه منجر شد، تهران سفیر پاکستان را بار دیگر احضار کرد.

همچنین پس از این انفجار، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران، نیز به پاکستان رفت تا درباره گروه عبدالمالک ریگی با مقام‌های این کشور رایزنی کند.

مصطفی محمد نجار در این سفر به مقام‌های پاکستان گفت که دولت ایران «مدارک متقن و غیرقابل كتمان در خصوص تردد عبدالمالک ریگی در پاكستان» در اختیار دارد و از این رو تهران انتظار دارد اسلام‌آباد «خیلی زود نسبت به بازداشت و استرداد این فرد و سایر اعضا»ی جندالله اقدام کند.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز پس از انفجار اخیر سیستان صریحا سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان را به همکاری با گروه ریگی متهم کرده و گفته بود: «ما شنیده‌ایم که برخى از ماموران در پاکستان با عوامل اصلى این حوادث تروریستى همکارى مى‌کنند و این را حق خود مى‌دانیم که این جنایتکاران را از آنها مطالبه کنیم.»

از سوی دیگر محمدباقر ذوالقدر، مشاور رئیس قوه قضاییه و از فرماندهان پیشین سپاه، روز چهارشنبه با متهم کردن سرویس‌های جاسوسی ایالات متحده و بریتانیا به داشتن ارتباط با عبدالمالک ریگی اظهار داشت که عبدالمالک ریگی باید «حمایت‌های لجستیكی و مالی برخی كشورهای منطقه را از اقدامات جنایت‌كارانه خود توضیح دهد».

این در حالی است که واشینگتن و لندن هرگونه ارتباط با گروه عبدالمالک ریگی را رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG