لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

عبدالمالک ريگی در تلويزيون ايران: آمریکا قول پایگاه نظامی داده بود


 تصویر عبدالمالک ریگی در تلویزیون «پرس تی وی» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران
تصویر عبدالمالک ریگی در تلویزیون «پرس تی وی» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران
شبکه انگليسی زبان «پرس تی وی» وابسته به دولت ايران با پخش «اعترافات» عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، به نقل از وی مدعی شده که دولت آمريکا در صدد کمک مالی و تسليحاتی به گروه جندالله بوده است.

مقام های ايران می گویند که عبدالمالک ريگی روز سه شنبه، چهارم اسفندماه، و در جريان يک پرواز در مسير دبی به قرقيزستان بازداشت شده است.

در مصاحبه ای که «پرس تی وی» روز پنجشنبه به عنوان «اعترافات» عبدالمالک ريگی پخش کرده، رهبر گروه جندالله گفته است که در ديدار با عوامل سازمان اطلاعات آمريکا «سيا» در دبی به وی قول «حمايت همه جانبه و در اختيار گذاردن پايگاهی با تسليحات نظامی در نزديک منطقه داده شده بود.»

عبدالمالک ريگی در اين برنامه گفته است که این پايگاه قرار بوده در کشور قرقيزستان و در منطقه «مناس» ايجاد شود.

به گزارش تلویزیون «پرس تی وی»، عبدالمالک ريگی افزوده است: ماموران اطلاعاتی آمريکا به وی گفته اند که در نظر دارند از تمامی سازمان های مخالف که «توانايی به چالش کشيدن» حکومت ايران را دارند حمايت کنند.

به گفته عبدالمالک ريگی، آمريکايی ها «گروه جندالله» را مستعد چنين حمايتی دانسته اند.

هنوز مقامات آمريکايی به اين اظهارت واکنشی نشان نداده اند. ولی روز سه شنبه هنگامی که ايران اعلام کرد عبدالمالک ريگی يک روز پيش از بازداشت در یک مقر آمريکايی در افغانستان حضور داشته است، يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا اين اتهامات را رد کرد.

درهمين زمينه، ارين پلتن، از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا نيز در گفت وگو با «راديو فردا» گفته بود: آمريکا قويا هر نوع تروريسم را محکوم می کند و از گروه های تروريستی حمايت نمی کند.

ارين پلتن اضافه کرده بود: آمريکا از هيچ شکلی از تروريسم در داخل ايران حمايت نمی کند. ما به همکاری خود با جامعه جهانی برای کوتاه کردن دست سازمان های تروريستی ادامه می دهيم تا از اين طريق مانع حملات آنها به شهروندان بي گناه در هر نقطه ای بشويم.

نقش پاکستان

در حالی که دو روز از خبر دستگيری عبدالمالک ريگی می گذرد، اظهارات سفير پاکستان در تهران درباره نقش اين کشور در بازداشت رهبر گروه جندالله ترديدهايی در خصوص سخنان وزيراطلاعات ايران ايجاد کرده است.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران روز سه شنبه گفته بود که عمليات دستگيری عبدالمالک ريگی بدون همکاری کشورهای ديگر انجام شد.

اين در حالی است که محمد بخش عباسی، سفير پاکستان در تهران، گفته است : دستگيری عبدالمالک ريگی بدون همکاری پاکستان «امکان‌پذير» نبود.

گروه جندالله در سال‌های گذشته مسئوليت برخی از «اقدامات تروريستی» در شرق ايران را بر عهده گرفته بود.

در آخرين حمله انتحاری در مهرماه سال جاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز»، بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آنها نام علی شوشتری، جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می‌خورد.

جندالله پيش از اين نيز مسئوليت چند حادثه تروريستی و گروگانگيری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله اين حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابيطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگانگيری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نيروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشينان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG