لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

مذاکرات اسرائیل با تشکیلات فلسطینی به‌زودی از سر گرفته می‌شود


جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه
جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه
در حالی که وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه از تجدید مذاکرات سیاسی دولت اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطینی خبرداد، همزمان اعلام شده است که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، نیز در روزهای آینده به منطقه بازمی‌گردد.

بیانیه خانم کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در مورد ازسرگیری گفت‌وگوهای اسرائیل – فلسطین، چند ساعت پس از مصوبه وزیران خارجه کشورهای اتحادیه عرب صادرشد. هیلاری کلینتون که در برزیل به سر می‌برد روز چهارشنبه گفت که آمریکا از اقدام اتحادیه عرب برای تجدید روند سیاسی خاورمیانه بسیار خشنود است.

جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، نیز در همین روز اعلام کرد که در روزهای آینده ماموریت خود را از سرمی‌گیرد «تا ببیند آیا اسرائیل و تشکیلات فلسطینی برای انجام مذاکرات غیرمستقیم آمادگی دارند یا خیر؟»

اتحادیه عرب روز چهارشنبه تصویب کرد که مذاکرات صلح فلسطینی‌ها با اسرائیل از سرگرفته شود.

عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، این موافقت را «آخرین تلاش جهت دادن فرصتی دیگر به آمریکا برای واداشتن اسرائیل به اجرای تعهدات قانونی خود و توقف شهرک‌سازی» نامید، اما افزود که «این مذاکرات غیرمستقیم دائمی نخواهد بود».

پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات خاورمیانه از سوی آمریکا درخواست شده و تنها سوریه با آن صریحا مخالفت کرده بود.

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، در این زمینه اصرار داشت که به هنگام قرائت بیانیه از سوی عمر موسی مخالفت کشورش اعلام شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، درروزهای اخیر در پی رایزنی‌های بیشتر با رهبران اردن و مصر اعلام کرده بود که هر تصمیمی که اتحادیه عرب در مورد آینده مذاکرات صلح بگیرد از سوی این تشکیلات محترم شمرده خواهد شد.

این بار تفاوت مذاکرات در این است که غیرمستقیم خواهد بود و هیات‌های نمایندگی اسرائیلی و فلسطینی با یکدیگر رودررو نخواهند شد و آمریکا نقش میانجی و پیام‌رسان نظرات دو طرف را بر عهده خواهد داشت.

در همین حال دولت اسرائیل از تصمیم اتحادیه عرب استقبال کرده و اعلام داشته است که آماده است با فلسطینی‌ها و نیز با سوریه وارد مذاکره شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه چهارشنبه در یک سخنرانی در «کنست» گفت: «شرایط برای ازسرگیری مذاکرات فراهم شده و دنیا درک کرده که ما خواهان مذاکره هستیم و گام‌هایی برداشته‌ایم که برای ما بهای سنگینی داشته است.»

در همین حال حضور محمود عباس و هیات نمایندگی تشکیلات فلسطینی در مذاکرات جدید صلح با اسرائیل باید به تایید فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین برسد که قرار شده در روزهای آینده نشست‌های داخلی خود را برگزارکنند.

از سوی دیگر جنبش حماس به آمادگی تشکیلات فلسطینی برای ورود دوباره به عرصه مذاکرات صلح با اسرائیل واکنشی تند نشان داده است.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس، گفت: «ازسرگیری مذاکرات سازش ورشکستگی سیاسی ابومازن را نشان می‌دهد، و او و گروهش با این کار مرتکب جنایت ملی می‌شوند.»

اسماعیل هنیه، رهبر حماس در غزه، نیز گفت: «در حالی که اسرائیل به تعدی به مقدسات اسلامی ادامه می‌دهد، ابومازن دوباره به مسیرمذاکرات با این رژیم پا می‌گذارد.»

در صورتی که مذاکرات صلح از سرگرفته شود، این نخستین بار از زمان روی کار آمدن دولت نتانیاهو از اول آوریل ۲۰۰۹ خواهد بود که تماس‌های سیاسی میان اسرائیل و تشکیلات فلسطینی انجام می‌شود.

در سه سال و نیم از مدت دولت پیشین اسرائیل به نخست وزیری اهود اولمرت، دیدارهای منظمی میان او و آقای عباس انجام می‌شد که در عین حال نتوانست به امضای پیمان نهایی صلح منجر شود. آخرین دور تماس‌ها در دسامبر سال ۲۰۰۸ و اندکی پیش از عملیات نظامی گسترده ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG