لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

تعهد آمریکا به محمود عباس در مورد معرفی «مقصر ناکامی» مذاکرات صلح


محمود عباس (راست) در کنار جرج میچل نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه
محمود عباس (راست) در کنار جرج میچل نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه
همزمان با جدی‌تر شدن تلاش‌ها برای از سرگیری روند راکد صلح اسرائیلی - فلسطینی، و حضور شماری از مقامات ارشد آمریکایی در منطقه، آمریکا به رئیس تشکیلات فلسطینی تعهد داده است که اگر این بار روند صلح ناکام بماند، «مقصر را معرفی کند».

این تعهد آمریکا در نامه‌ای به محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی بیان شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص که از این نامه آگاه شده، می‌نویسد: «سپردن این تعهد آمریکا به ابومازن، نقش مهمی در موافقت تشکیلات فلسطینی و تصمیم اتحادیه عرب با از سرگیری روند صلح با اسرائیل داشته است».

وزیران خارجه اتحادیه عرب چهارشنبه گذشته در نشست قاهره، با از سرگیری مذاکرات تشکیلات فلسطینی با دولت اسرائیل موافقت کرد.

مذاکرات صلح اسرائیلی - فلسطینی از دسامبر ۲۰۰۸ تا کنون راکد مانده، و محمود عباس از آغاز کار دولت بنیامین نتانیاهو در آوریل ۲۰۰۹، شرط گذاشت که اسرائیل همه ساخت و سازهای یهودی در شرق اورشلیم و کرانه باختری را متوقف کند.

تصمیم دولت نتانیاهو در مورد توقف ساخت وسازها در کرانه باختری به مدت ۱۰ ماه، از آنجا که شامل مناطق شرقی بیت‌المقدس (اورشلیم) نمی‌شد، آقای عباس را راضی نکرد.

با وجود این، محمود عباس در هفته‌های اخیر با نشان دادن نرمش در دیدگاه خود، گفت که تشکیلات فلسطینی به تنهائی درباره از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل تصمیم نمی‌گیرد و این مهم را به نظر اتحادیه عرب موکول می‌کند.

اکنون روزنامه هاآرتص می‌نویسد که اساس این نرمش آقای عباس، نامه دولت آمریکا به او بوده ، که به «معرفی طرف مقصر در صورت شکست دور تازه مذاکرات»، متعهد شده است.

آمریکا در این نامه نوشته است که «تنها نقش نامه‌رسان میان دو طرف را در دور تازه مذاکرات ندارد، بلکه پیشنهادهای خود را نیز ارائه می‌کند و دخالتی جدی و فعال در روند صلح خواهد داشت».

در این نامه، آمریکا تأکید کرده که هدف اصلی واشینگتن، «استقلال هرچه زودتر کشور پایدار فلسطین، در مرزهای مشخص، با پیوستگی میان کرانه باختری و نوار غزه، و پایان دادن به اشغالگری ادامه یافته از سال ۱۹۶۷ است».

آمریکا در این نامه همچنین تعهد خود به اندیشه «دو ملت، دو دولت» و «نقشه راه» را تکرار کرده است. طرح «نقشه راه» که ابتکار جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود، بر لزوم توقف آبادی‌سازی‌های یهودی تأکید دارد.

اتحادیه عرب در نشست چهارشنبه خود، علیرغم مخالفت سوریه، موافقت کرد که چهار ماه برای انجام مذاکرات غیرمستقیم، با میانجی‌گری آمریکا، به اسرائیل و فلسطینی‌ها مهلت دهد.

فلسطینی‌ها گفته‌اند که در پایان این چهارماه، اگر به هدف‌های خود نرسند، با حمایت اتحادیه عرب، به راهکارهای دیگر مانند مراجعه به شورای امنیت، متوسل خواهند شد.

جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، پس از چند ماه غیبت، شنبه دوباره تلاش‌های میانجی‌گری خود را آغاز می‌کند.

همزمان جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه به اسرائیل می‌رود. آقای بایدن بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی خواهد بود که از زمان روی کار آمدن دولت باراک اوباما به خاورمیانه سفر می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل با استناد به سخنان برخی از مقامات رسمی این کشور، مانند بنیامین بن‌الیعزر، وزیر صنایع و بازرگانی این کشور، تأکید کرده‌اند که آقای بایدن از سرگیری روند صلح را در اورشلیم اعلام خواهد کرد.

در همی زمینه نخست‌وزیراسرائیل پنجشنبه گفت: «ما از آمدن آقای بایدن و از سرگیری مذاکرات استقبال می‌کنیم، و حتی اگر صرفاً مذاکرات موجب نزدیک شدن دو طرف اسرائیلی- فلسطینی شود، هدف دولت ما رسیدن دوباره به مذاکرات مستقیم است اما هر چارچوبی را نیز می‌پذیریم».

آقای اوباما سال گذشته در نطق خود خطاب به جهان عرب واسلامی در جامعة الازهر در قاهره تأکید کرده بود که به روند صلح خاورمیانه متعهد است اما نبود هیچ گونه تماسی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در یک سال اخیر، موجب انتقادهایی از «کم کاری» دولت آمریکا درقبال معضل دیرینه خاورمیانه شده است.
XS
SM
MD
LG