لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

پارلمان سوئد کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» پذيرفت


تماشاگران در انتظار نتیجه رای گیری در پارلمان سوئد
تماشاگران در انتظار نتیجه رای گیری در پارلمان سوئد
پارلمان سوئد روز پنجشنبه قطعنامه ای را به تصويب رساند که در آن کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ ميلادی، توسط حکومت عثمانی « نسل کشی » خوانده شده است.

بلافاصله پس از اعلام اين خبر، کارل بيلدت وزير خارجه سوئد اعلام کرد که دولت متبوعش همچنان همچون گذشته از پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا حمايت می کند، و در اين موضع تغييری ايجاد نشده است.

اما ترکيه در اعتراض به اقدام پارلمان سوئد سفير خود را از استکهلم فرا خواند.

ارامنه می گويند، بيش از يک و نيم ميليون نفر از آنها در جريان جنگ جهانی اول به دست نيروهای عثمانی در ترکيه کشته شده اند و خواستار استفاده از مفهوم «نسل کشی» برای آن هستند. اما ترکيه همواره با اين موضوع مخالفت کرده است.

تاکنون بیش از ۲۰ کشور کشتار ارمنی‌های را نسل کشی دانسته اند. در سال ۲۰۰۷ بنیاد الی ویزل برای بشریت، نویسنده یهودی، برنده جایزه نوبل و بازمانده هولوکاست، در نامه ای که به امضای بیش از ۵۰ برنده جایزه نوبل رسیده، از دولت ترکیه خواست که «نسل کشی» ارمنی‌های را به رسمیت بشناسد.

ترکیه این گفته گروهی از مورخان و دولت ارمنستان مبنی بر قتل عام یک و نیم میلیون ارمنی‌تبار به دست نیروهای عثمانی را رد می‌کند. مقام‌های ترک معتقدند که آمار کشته‌شدگان بسیار کمتر از این بوده و نیز می‌گویند که اغلب قربانیان از بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت خارجه ترکيه با احضار سفير سوئد در آنکارا به مصوبه روز پنج شنبه پارلمان سوئد اعتراض کرد. در آن مصوبه، قتل عام ارامنه در جنگ جهانی اول در دوران امپراطوری عثمانی بعنوان «نسل کشی» برسميت شناخته شد.

سفير سوئد پس از احضار خود گفت که به اعتقاد دولت اين کشور، تاريخ را بايد به تاريخ نويسان سپرد و سوئد قصد دارد همچنان به روابط دوستانه اش با ترکيه ادامه دهد.

ترکيه روز پنج شنبه نيزدر اعتراض به اقدام پارلمان سوئد، سفير خود را از استکهلم فرا خوانده و سفر هفته آينده نخست وزير اين کشور به استکهلم را لغو کرده بود.

هفته گذشته نیز در پی رای اکثریت یک کمیته کنگره آمریکا به «نسل‌کشی» خواندن قتل عام ارامنه در عهد عثمانی، مقامات ترک با تهدید به این که این اقدام بر روابط واشینگتن و آنکارا اثر منفی می‌گذارد سفیر خود را از واشینگتن فراخواندند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته با ۲۳ رای در برابر ۲۲ رای قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در صورت تصویب نهایی دولت باراک اوباما را موظف می‌کند از این پس کشتار ارامنه در دهه دوم قرن بیستم را «نسل‌کشی» بخواند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت راهیابی به کاخ سفید در جهت شناسایی کشتار ارامنه به عنوان نسل کشی، اقدام کند.
XS
SM
MD
LG