لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

عزم اتحادیه اروپا برای مقابله با ارسال پارازیت از سوی ایران


وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با «غیرقابل قبول» خواندن ارسال پارازیت روی شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی جمهوری اسلامی، از عزم خود برای اقدام علیه ایران خبر داده‌اند.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل در باره موضوع ارسال پارازیت از سوی جمهوری اسلامی روی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز خواهند پرداخت.

در پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در این نشست مطرح شود، از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است، به ارسال پارازیت روی شبکه‌های ماهواره‌ای و نیز سانسور اینترنت پایان بخشد.

پیشتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وزرای امور خارجه کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در باره ارسال پارازیت از سوی ایران روی شبکه‌های بی‌بی‌سی، دویچه وله و سایر شبکه‌های ماهواره‌ای گفت‌و‌گو کرده بود.

سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان از اتحادیه اروپا خواسته بودند، برای مقابله با سانسور و ارسال پارازیت روی برنامه‌های ماهواره‌ای از سوی جمهوری اسلامی اقداماتی اتخاذ کند.

در پیش‌نویس بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره آمده است: «اتحادیه اروپا از مقام‌های ایرانی می‌خواهد فوراً به ارسال پارازیت روی شبکه‌های ماهواره‌ای و سانسور اینترنت پایان دهند.»

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌افزایند: «اتحادیه اروپا مصمم است این موضوع را دنبال کرده و با هدف پایان بخشیدن به این وضعیت غیرقابل قبول وارد عمل شود.»

از زمان آغاز و گسترش اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه، دولت جمهوری اسلامی با صرف هزینه‌ای هنگفت به سانسور و کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های ارسال ایمیل و همین طور تلفن‌های همراه دست زده است.

در همین حال روز چهارشنبه شرکت فرانسوی یوتل‌ست، ارایه دهنده خدمات شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام کرد، در ۹ ماه گذشته دو بار از ایران به دلیل «ارسال هدفمند پارازیت» روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکایت کرده است.

در بیانیه شرکت یوتل‌ست در این باره آمده است، این شرکت نخستین بار در ماه مه سال ۲۰۰۹ از ایران به دلیل ارسال پارازیت شکایت کرده و بار دوم نیز در ماه گذشته میلادی شکایت خود را نزد «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات» علیه ایران طرح کرده است.

همچنین حدود یک ماه پیش نیز شبکه‌های صدای آمریکا، بی‌بی‌سی فارسی و دویچه‌وله با انتشار بیانیه‌ای، ارسال پارازیت از سوی ایران روی برنامه‌های این سه شبکه را به شدت محکوم کردند.

هر چند در پیش‌نویس بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا هیچ اشاره‌ای به نوع اقدام‌های احتمالی این اتحادیه علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارسال پارازیت نشده است، اما به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو از جمله اقدام‌های ممکن می‌توان به جلوگیری از فروش تجهیزات و فن‌آوری مورد نیاز برای کنترل تلفن همراه و اینترنت به ایران از سوی شرکت‌هایی مانند زیمنس و نوکیا اشاره کرد.

به ویژه این دو شرکت اروپایی در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل انتشار اخباری در باره فروش سامانه پیشرفته کنترل مکالمات تلفن همراه و اینترنت به جمهوری اسلامی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

روزنامه فیگارو همچنین از جلوگیری از پخش شبکه‌های ماهواره‌ای متعلق به جمهوری اسلامی، مانند پرس‌تی‌وی، به عنوان یکی دیگر از اقدامات احتمالی اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داده است.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود با یادآوری این مساله که ایران از جمله کشورهای امضا کننده معاهده جهانی ارتباطات، آی‌تی‌یو، است، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به تعهدات جهانی خود در خصوص احترام به آزادی ارتباطات عمل کند.
XS
SM
MD
LG