لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

هشدار آمریکا به شهروندان خود در مورد سفر به ایران


کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی - آمریکایی در جریان محاکمه‌های گروهی پس از انتخابات به پنج سال زندان محکوم شد.
کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی - آمریکایی در جریان محاکمه‌های گروهی پس از انتخابات به پنج سال زندان محکوم شد.
وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان خود و به‌ویژه افراد دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی در مورد سفر به ایران و خطر «آزار و اذیت یا دستگیری» هشدار اکید داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده است که از سال ۲۰۰۹ به این سو مقامات جمهوری اسلامی از خروج چندین فرد ایرانی – آمریکایی از ایران و «در مواردی به مدت چند ماه» جلوگیری کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «آمریکایی‌های ایرانی‌تبار پیش از برنامه‌ریزی برای سفر به ایران لازم است خطر هدف قرار گرفتن از سوی مقامات ایران را در نظر بگیرند.»

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده است که تاکنون چندین ایرانی – آمریکایی با اتهاماتی چون «جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» مواجه و بازداشت شده‌اند.

رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی – آمریکایی، از جمله این شهروندان آمریکا بود که در سال ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به جاسوسی برای آمریکا متهم شد.

خانم صابری در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۸ پس از تحمل بیش از سه ماه حبس در زندان اوین آزاد و از کشور خارج شد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه خود به شهروندانش یادآوری کرده است که مقامات جمهوری اسلامی به افراد ایرانی – آمریکایی اجازه دسترسی به دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران را نمی‌دهند.

ایران تابعیت دوگانه را برای افراد به رسمیت نمی‌شناسد و در صورت بازداشت ایرانی– آمریکایی‌ها آنها را ایرانی قلمداد می‌کند.

این بیانیه می‌گوید: «دولت ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک یا کنسولی ندارد و بنابراین نمی‌تواند به شهروندان آمریکایی در ایران خدمات کنسولی ارائه کند.»

هشدار تازه دولت باراک اوباما به شهروندان خود در مورد سفر به ایران تمدید هشداری است که در تاریخ اول ژوئیه سال گذشته میلادی، به دنبال آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات در ایران، صادر شده بود.

ایالات متحده که در ۳۱ سال گذشته رابطه دیپلماتیک مستقیم با ایران نداشته است هم‌اکنون در تلاش است چهارمین دور از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را به تصویب برساند.

آمریکا و متحدانش و در رأس آنها اسرائیل می‌گویند جمهوری اسلامی در پی ساخت تسلیحات اتمی است. تهران همواره این اتهام را رد کرده و آن را خلاف اصول اخلاقی و عقیدتی خود توصیف کرده است
XS
SM
MD
LG