لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

یک همجنس گرای زن ایرانی در «بن بست»


صحنه ای از فیلم بن بست
صحنه ای از فیلم بن بست

«بن بست» عنوان تازه ترين فيلم رامين گودرزی نژاد فيلمساز ايرانی ساکن بريتانيا، در ماه جاری (آوريل) در لندن به نمايش درمی آيد. فيلمنامه بن بست را مهشاد ترکان بر اساس زندگی يک زن جوان همجنس گرا نوشته است.

کيانا فيروز اين زن ايرانی است که در نقش خود بازی می کند و با بهره گيری از تجربيات شخصی اش، زندگی دگرباشان را بر پرده سينما به نمايش درمياورد.

در گفت و گو با راديو فردا کيانا فيروز و رامين گودرزی نژاد در باره تم اصلی اين فيلم بحث برانگيز توضيح می دهند.

رامين گودرزی نژاد: داستان اين فيلم داستان يک زن همجنسگرای ايرانی است که دارد تلاش می کند صدای همجنسگراهای ايرانی را به گوش دنيا برساند. خودش در اين اثنا مجبور می شود، به دليل اينکه امکان برگشت به ايران را ندارد، درخواست پناهندگی اش را به وزارت کشور انگلستان تسليم کند ولی با جواب منفی آنها رو به رو می شود.

اين خانم که قبل تر در ايران مشغول ساختن يک فيلم مستند بوده در خصوص همجنسگرايان ايرانی، فوتيج هايی که داشته توسط نيروهای امنيتی کشف می شود و در ايران هم او را مورد پيگرد قرار می دهند. ولی به هر روی با توجه به اينکه توانسته خودش را به اينجا برساند و همچنان مشغول به فعاليت های حقوق بشری و مشخصاً در خصوص همجنسگراها است، آماده است که تمام اين تهديدها و خطرات را بپذيرد. ولی متاسفانه عليرغم تمام اين شواهد و قرائن که نشان می دهد او کيست و چيست و دارای چه نوع گرايشی است در زندگی خصوصی اش، وزارت کشور انگلستان همه مطالب را ناديده می گيرد و با درخواست پناهندگی او مخالفت می کند.





آقای گودرزی نژاد، چه انگيزه ای، چه موضوعی باعث شد که شما برويد سراغ يک چنين موضوعی؟

من سال ۲۰۰۷ يک فيلم کوتاه ساختم که شما فکر می کنم در راديو فردا آن را منعکس کرديد، به اسم آيا هرگز اتفاق افتاده ام، آن راجع به يک زن شاعره ايرانی همجنسگرا است و وقتی اين فيلم پخش شد و تعداد يکی دو جشنواره بين المللی نمايش داده شود، تعداد زيادی از همجنسگراهای ايرانی و بخصوص خانم ها با من تماس گرفتند و از اينکه اقدامی در اين زمينه شده، مرا به نوعی... حالا کلمه «تشويق» را شايد نبايد به کار برد...

به نوعی از من خواستند که بازهم اگر می توانم در اين زمينه فعاليت کنم. وقتی خانم کيانا فيروز، که يک سابقه فيلمسازی هم در ايران داشت، با من تماس گرفت در انگليس و خواست بداند که اگر فيلم مستندی بسازد، امکان پخشش هست و من به او گفتم که چه خطراتی متوجه او خواهد بود، و او پذيرفت و من قول دادم که هر کاری بتوانم برای پخش آن فيلم ها خواهم کرد، وقتی به انگلستان آمد، ما روی اين سناريو کار کرديم و تصميم گرفتيم صدای اين اقليت آسيب پذير و به نوعی مظلوم را بتوانيم د رابعاد گسترده تری به گوش تمام دنيا برسانيم.

بنابراين اين فيلم بر اساس سناريويی است که خانم کيانا فيروز نوشته اند؟

فی الواقع، فيلمنامه بر اساس زندگی ايشان نوشته شده. نه اينکه ايشان در نوشتن سناريو دخالت داشت.

حالا ممکن است با ايشان صحبت کنم؟

خواهش می کنم.

آقای گودرزی نژاد کمی توضيح دادند ولی می خواهم از خود شما بپرسم که چطور شد تصميم گرفتيد در چنين فيلمی شرکت کنيد؟ ممکن است درباره نقش خودتان بيشتر توضيح دهيد؟

کيانا فيروز: بله. من نقش يک همجنسگرای ايرانی را در فيلم بازی کردم. فيلمنامه قسمت عمده اش از زندگی خود من اقتباس شده و يک فضای مستند داستانی به فيلم داده. علت حضور من در اين فيلم اين بوده که برای من به عنوان يک لزبين مهم بوده و هست که مشکلات يک لزبين ايرانی ديده شود و تنها راهی که می توانست صدای اين اقليت تحت فشار را به گوش ما برساند، از طريق يک رسانه آزاد امکان پذير است. و اين فيلم تاثيرگذار خواهد بود.


آيا اين فيلم به نمايش درآمده، يا به نمايش در می آيد؟ در چه مرحله ای است؟

ماه آينده فيلم به نمايش در می آيد. اما آنونس فيلم از دسامبر ۲۰۰۹ روی يوتيوب بوده و بيش از هزار نفر آنونس فيلم را ديده اند.


آيا در فستيوال ها هم قرار است شرکت داده شود؟ کارهای فستيوالی فيلم در چه مرحله ای است؟

صد در صد اين فيلم در فستيوال ها به نمايش در خواهد آمد. در حال حاضر به سانفرانسيسکو دعوت شده ايم و بعد در کانادا به ترتيب اين فيلم به نمايش در خواهد آمد.

خانم کيانا فيروز، شنيده ام شما در انگليس تقاضای پناهندگی کرديد و الان دچار مشکل شده. ظاهراً وزارت کشور انگليس با پناهندگی شما مخالفت کرده است.

برای من به عنوان يک فعال در زمينه حقوق همجنسگرای ايرانی برای پناهندگی در کشور انگلستان اقدام کرده ام و با تمام مشکلاتی که در ايران با آنها رو به رو هستم، درخواست من رد شده است.

در وضعيت روحی بسيار سختی به سر می برم. همچنانکه وزارت کشور بسيار با بی مسئوليتی با مسئله من برخورد می کند، يک کمپين جدی شروع شده در انگليس برای حمايت از من.

سازمان دگرباشان جنسی در کانادا، انجمن مهاجران همجنسگرای انگلستان از من حمايت می کنند. ولی من اين خطرات را به جان می خرم و همچنان دفاع خواهم کرد از حقوقمان. شرايط همجنسگرايان ايرانی نه تنها در ايران بلکه در کشورهای ميزبان از جمله ترکيه بسيار سخت است. گويا اين اقليت، تقدير آرامش ناپذير برايشان رقم خورده. ولی ما همچنان هستيم. ما همچنان فعاليت می کنيم تا صدای همجنسگرايان ايرانی به گوش دنيا برسد.

XS
SM
MD
LG