لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

واکنش ايران به راهبرد تازه هسته‌ای آمريکا


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه به راهبرد تازه هسته ای دولت باراک اوباما واکنش نشان داده و رييس جمهوری آمريکا را به «ناشيگری» متهم کرده است.

براساس راهبرد تازه هسته ای آمريکا که روز سه شنبه اعلام شد، ايالات متحده محدوديت هايی برای استفاده از سلاح اتمی قائل می شود.

طبق اين راهبرد، آمريکا عليه کشورهايی که سلاح اتمی ندارند و به پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای،«ان پی تی»، پايبندند، از بمب اتمی استفاده نخواهد کرد. اما کشورهايی مانند ايران و کره شمالی شامل اين راهبرد تازه آمريکا نخواهند بود و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، در اين زمينه گفته بود که در رويارويی با اين دو کشور همه گزينه‌ها بر روی ميز قرار دارد.

محمود احمدی نژاد که به اورميه سفر کرده است، روز چهارشنبه در واکنش به این راهبرد جديد آمريکا گفت:«اينکه آقای اوباما ملت هايی را که نمی خواهند زير بار زور بروند به استفاده از سلاح های شيميايی و اتمی تهديد کرده را به حساب ناپختگی و ناشیگری او می گذاريم.»

محمود احمدی نژاد همچنين درباره سياست ها باراک اوباما گفته است: «ايشان تازه به عرصه‌های بالای سياسی در کشورش دست پيدا کرده است و ... نمی ‌تواند تصميمات درستی اتخاذ کند».

در همین زمینه، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه استراتژی جدید آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای را تبلیغاتی خواند.

باراک اوباما در نخستين سال حضور خود در کاخ سفيد سياست تعامل با ايران را در پيش گرفت. اما رويارويی ايران و آمريکا بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی باعث شد تا دولت باراک اوباما رويکرد خود در قبال ايران تغيير داده و از تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کند.

باراک اوباما تغيير در سياست های استفاده از سلاح های هسته ای را پيش از نشست هفته آينده در واشينگتن اعلام کرد.

پيشتر نيز باراک اوباما به روزنامه «نيويورک تايمز» گفته بود، در راهبرد هسته‌ای جديد آمريکا شرايط استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای برای مقابله با تهديدات کشورهايی با توانايی مشابه اعلام خواهد شد، ولی کشورهايی مانند ايران و کره شمالی که معاهده‌ عدم گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نقض می‌کنند، شامل اين محدوديت‌ها نيستند.

بر اساس راهبرد تازه هسته‌ای ايالات متحده آمريکا اين کشور خود را متعهد می‌سازد که در مقابل کشورهای غير هسته‌ای که به مقررات معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای پايبند هستند، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکند، حتی اگر اين کشور با استفاده از سلاح‌های ميکروبی يا شيميايی به آمريکا حمله کنند.

در راهبرد هسته‌ای پيشين آمريکا که در دوران رياست جمهوری جرج بوش تهيه شده بود، استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای عليه کشورهای غيرهسته‌ای نيز پيش‌بينی شده بود.
XS
SM
MD
LG