لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

«احتمال دستیابی ایران به بمب اتمی ظرف یک سال آینده»


.
.
يک مقام اطلاعاتی آمريکا می گويد: ايران می تواند در يکسال آينده ميزان کافی اورانيوم غنی شده با درصد بالا برای ساخت يک بمب اتمی توليد کند، اما اين کشور احتمالاً برای دستيابی به قابليت فنی ساخت بمب اتمی به سه تا پنج سال زمان نياز دارد.

ژنرال جيمز کارترايت، معاون فرماندهی ستاد مشترک، به سناتورهای کميته نيروهای مسلح آمريکا گفت: اگر تهران تصميم به ساخت يک زرادخانه اتمی و از جمله توليد اورانيوم لازم برای اين هدف بگيرد، تجربه نشان می دهد که بين سه تا پنج سال طول خواهد کشيد تا آنها به سلاح هسته ای دست يابند.

ژنرال کارترايت گفت که تخمين وی جنبه تجربی و تاريخی دارد و چنين تخمينی لزوما درباره وضعيت کنونی ايران نيست. وی افزود: «نمی توان پيش بينی کرد که آنها (ايرانی ها) با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد».

ژنرال رونالد برگس، رييس سازمان اطلاعات دفاعی آمريکا، نيز روز چهارشنبه گفت:ايران اکنون با توجه به تعداد سانتريفيوژيی که نصب کرده است، می تواند اورانيوم غنی شده با عيار بالا کافی برای توليد يک بمب هسته ای را طی يکسال به دست آورد

درهمين زمينه، ميشل فلورنی يکی از مقام های ارشد وزارت دفاع امريکا، نيز که در سنای آمريکا، گفت: گرچه باراک اوباما، رييس جمهوری مشخصا در مورد ايران گفته است: «تمام گزينه ها روی ميز است»، اما در حال حاضر ترجيح با «گزينه نظامی» نيست و به نظر ما بهترين و موثرين گزينه ترکيبی از ديپلماسی و فشار است.

مک کين: جرات چکاندن ماشه

اين در حالی است که در آغاز کار نشست کميته نيروهای مسلح در روز چهارشنبه سناتور جان مک کين گفت ايالات متحده امريکا در حالی از جنگ با ايران روی خود را بر می گرداند که تهران بيش از هر زمان ديگری به دستيابی به سلاح هسته ای نزديکتر شده است.

سناتور مک کين سخنان افتتاحيه خود را در کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا اينگونه اغاز کرد که اگر امريکا شهامت بيشتری از خود نشان ندهد، ايران به بمب - اتمی- دست خواهد يافت.

سناتور مک کين همچنین گفت آمريکا در اين زمينه بسيار ترسو و کمرو بوده است.

وی گفت امريکا تفنگ مسلحی را بسوی ايران نشانه گرفته اما، جرات چکاندن ماشه را ندارد.

اين در حالی است که خبرگزاری رويترز، در گزارشی نوشته است که نهادهای اطلاعاتی ايالات متحده در تلاش برای اتمام گزارش طبقه‌بندی شده خود در مورد ارزيابی روند برنامه هسته‌ای تهران هستند.

جين هارمن، مسئول بخش اطلاعاتی کميسيون امنيت داخلی مجلس نمايندگان در اين زمينه به رويترز گفته است که گزارش جديد نهادهای اطلاعاتی آمريکا، کامل شده است اما هنوز مشخص نيست که پس از ارائه به رئيس جمهور آمريکا، انتشار عمومی خواهد يافت يا خير.

اين در حالی است که خبرگزاری رويترز به نقل از برخی مقام‌های آمريکايی که حاضر به افشای نام خود نشده‌اند، نوشته است که تماس‌های نهايی برای جمع‌بندی گزارش جديد نهادهای اطلاعاتی در مورد ايران، ممکن است هفته يا ماه‌ها به طول بکشد.

اين منابع آگاه همچنين در اين مورد ابراز ترديد کرده‌اند که باراک اوباما، در اقدامی مشابه با آنچه جرج بوش در سال ۲۰۰۷ انجام داد نسخه طبقه‌بندی نشده‌ای از اين گزارش را برای آگاهی عموم انتشار دهد.

در نسخه طبقه‌بندی نشده گزارش ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، با «اطمينان بالا» تأکيد شده بود که تهران در پاييز سال ۲۰۰۳، برنامه نظامی هسته‌ای خود را متوقف کرده است اما با درجه «اطمينان متوسط» مطرح شده بود که ايران احتمالاً توانايی فنی توليد اورانيوم با غنای بالا برای توليد سلاح اتمی را بين سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ کسب می‌کند.

در گزارش جديد سازمان‌های نيز آن طور که رويترز می‌نويسد، زمان احتمالی دستيابی ايران به ميزان اورانيوم با غنای بالا که برای ساخت يک بمب اتمی مورد نياز است، در «چند سال آينده» منتهی به سال ۲۰۱۵ ذکر شده آمده است اين برهه زمانی به سال ۲۰۱۵ نزديک‌تر است.

رويترز متذکر شده است که مقام‌های رسمی آمريکا زمان‌بندی‌های اين چنينی را چندان قابل اتکا نمی‌دانند.

اين گمانه‌زنی‌ها در حالی است که در ماه‌های گذشته پس از آنکه ايران اعلام کرد که برای تأمين سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتی خود راساً به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اقدام می‌کند، تنش بر سر برنامه هسته‌ای تهران وارد فاز جديدی شد.

کشورهای غربی به اصرار خواهان اعمال دور تازه‌ای از تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی هستند اما چين هنوز از اعمال تحريم‌های جديد حمايت نکرده و روسيه نيز می‌گويد که چنين تحريم‌هايی تنها بايد با هدف جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی باشد و نبايد شهروندان عادی را هدف قرار دهد.
XS
SM
MD
LG