لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

اهود باراک: اسرائیل را برای پیوستن به ان. پی. تی زیر فشار نگذارید


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، سخنان رئیس جمهور آمریکا در مورد لزوم پیوستن همه کشورها به ان. پی. تی، پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای، را که به نخستین درخواست علنی آمریکا از اسرائیل برای ملحق شدن به این پیمان تعبیر شده رد کرد.

وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه در آئینی در وزارت دفاع این کشور، در آستانه جشن شصت و دومین سالروز استقلال اسرائیل، گفت که «ما از موضع قدرت در جستجوی صلح هستیم، اما به دوستان و هم‌پیمانان خود نیز می‌گوییم که نباید اسرائیل را برای پیوستن به ان. پی. تی زیر فشار بگذارید».

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، اهود باراک به طور غیرمستقیم خطاب به باراک اوباما گفت: «هیچ دلیلی برای ایجاد فشار بر اسرائیل جهت امضای ان. پی. تی وجود ندارد.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اهود باراک استدلال کرد که «اسرائیل هیچ گاه کشورها یا ملت‌های دیگر را تهدید به نابودی نکرده است».

به گزارش روزنامه یدیعوت آخرونوت، آقای باراک اضافه کرد که «در گذشته سوریه، لیبی و عراق در حالی اسرائیل را تهدید می‌کردند که ظاهرا عضو ان. پی. تی بودند، و امروز نیز ایران در شرایطی موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند که مفاد ان. پی. تی را مدام پایمال می‌کند».

تاکنون سخنان اهود باراک مهم‌ترین واکنش رسمی مقامات ارشد اسرائیل به اظهارات باراک اوباما در نشست خبری پایانی همایش امنیت هسته‌ای واشینگتن در روز سه‌شنبه بوده است.

باراک اوباما در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی در این باره که چرا آمریکا سیاست واحدی را به کار نمی‌برد، و توان هسته‌ای اسرائیل را نادیده می‌گیرد گفت: «آمریکا پیگیرانه از همه کشورهای جهان، و از جمله اسرائیل، می‌خواهد که ان. پی. تی را امضا کنند.»

گفته اهود باراک در حالی منتشر شده است که پیشتر دان مریدور، وزیر مشاور در امور اطلاعات و انرژی هسته‌ای اسرائیل، که ریاست هیات این کشور را در همایش امنیت هسته‌ای واشینگتن در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برعهده داشت، گفته بود که نتایج این همایش مورد رضایت اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مریدور روز چهارشنبه افزود که «در جریان همایش، هیچ کشوری اسرائیل را (به خاطر توان هسته‌ای‌اش) مورد حمله یا انتقاد قرار نداد، و اسرائیل اصلا در کانون مسائل مطرح شده در نشست واشینگتن نبود».

پیشتر کشورهای مصر و ترکیه اعلام کرده بودند که خواهان رسیدگی به توان هسته‌ای اسرائیل در همایش امنیت هسته‌ای خواهند شد. اما سخنان نخست وزیر ترکیه و وزیر خارجه مصر در آستانه این همایش، در کنفرانس امنیتی واشینگتن مطرح نشد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سفر خود به آمریکا برای حضور در این همایش را از بیم مطرح شدن پرسش‌هایی از سوی رهبران برخی کشورهای مسلمان و عربی در زمینه توان هسته‌ای اسرائیل لغو کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز چهارشنبه به رادیوی این کشور گفت که «همایش امنیت هسته‌ای واشینگتن در راستای خواسته‌های اسرائیل بود، و این همایش نشان داد که می‌تواند بنیان مناسبی برای اتحاد جامعه جهانی در مبارزه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد».

آقای آیالون گفت که «هیچ فشاری از سوی آمریکا به اسرائیل در جریان این همایش برای تغییر سیاست هسته‌ای‌اش وارد نشد».

آقای آیالون به رادیوی اسرائیل گفت که «درخواست و گفته اوباما به منظور ایجاد فشار بر اسرائیل نبوده است».

آقای آیالون اضافه کرد که «هنگامی که همه تهدیدهای دور و نزدیک علیه اسرائیل کاملا برطرف شود، آن گاه می‌توان (در مورد سیاست ایجاد ابهام عمدی درباره توان هسته‌ای اسرائیل) با دید مثبت بازنگری کرد».

کارشناسان غربی بر این باورند که اسرائیل توان هسته‌ای نظامی دارد. ابعاد زرادخانه هسته‌ای این کشور تا سیصد کلاهک نیز ارزیابی شده است، اما اسرائیل همانند هند، پاکستان و کره شمالی عضو ان. پی. تی نیست.

سیاست ابهام عمدی در زمینه توان هسته‌ای اسرائیل رسما از سال ۱۹۶۹ از سوی سران وقت این کشور در پیش گرفته شد، و تاکنون تمام دولت‌های آمریکا با این سیاست اسرائیل کنار آمده‌اند.
XS
SM
MD
LG