لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

مولن: پنتاگون برای حمله احتمالی به ایران طرح‌های آماده دارد


مایک مولن و رابرت گیتس
مایک مولن و رابرت گیتس
ژنرال مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز یکشنبه ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای حمله به ایران، اظهار داشت که پنتاگون، طرح‌های آماده نظامی برای حمله به ایران را در اختیار دارد.

مایک مولن در جلسه‌ای در دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت: «ما در پنتاگون، همیشه برای احتمالات برنامه‌ریزی می‌کنیم و قطعا گزینه‌هایی (برای حمله به ایران) موجود است.»

ژنرال مایک مولن همچنین اظهار داشت که «نگرانی» وی از رسیدن ایران به «ظرفیت» ساخت بمب از این است که دیگر کشورهای منطقه نیز به دنبال ساخت بمب خواهند رفت.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «کسانی هستند که می‌گویند، مولن! قبول کن؛ آنها(به هرحال) به بمب می‌رسند.»

مایک مولن افزود: «قبول کردن این امر، پیامدهای ناخواسته‌ای دارد که من گمان نمی‌کنم همه ما به آن اندیشیده باشیم.»

وی افزود: «من نگرانم که دیگر کشورهای منطقه نیز به دنبال (ساخت بمب) بروند؛ در حقیقت، من می‌دانم که آنها نیز به دنبال سلاح هسته‌ای خواهند رفت؛ این مارپیچ از جای بسیاری بدی سردرخواهد آورد.»

رئیس ستاد مشترک آمریکا در ادامه تصریح کرد: «از سوی دیگر من درباره حمله به ایران نگرانم. من در این مورد خیلی علنی گفته‌ام؛ به خاطر پیامدهای ناخواسته آن.»

ژنرال مایک مولن درباره اهمیت دیپلماسی درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: «دیپلماسی، توافق، تحریم، همه اینها، از دیدگاه من، باید درنظرگرفته شوند تا شاید ایران نظرش را درباره مسیری که می‌رود، تغییر دهد.»

«آمریکا طرح‌های حمله به ایران را روزآمد می‌کند»

در همین حال، شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک مقام دولت باراک اوباما که نامی از وی نبرده است، گزارش داده است، که پنتاگون و ستاد مشترک آمریکا در حال روزآمد کردن طرح‌‌های حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران هستند.

برپایه این گزارش، از چندین هفته پیش، روزآمد کردن طرح‌های حمله احتمالی آغاز شده است.

روز شنبه روزنامه نیویورک تایمز، گزارش داد که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در ماه ژانویه، طی یادداشتی به کاخ سفید درباره سیاست آمریکا، درمورد برنامه هسته‌ای ایران، ابراز تردید کرده است.

یک روز پس از انتشار این گزارش، رابرت گیتس می‌گوید که وی در ماه ژانویه یادداشتی را به شورای امنیت ملی آمریکا فرستاده است، اما این یک یادداشت «بیدار باش» نبوده و تنها به « گام‌های بعدی» آمریکا در برابر ایران پرداخته است.

رابرت گیتس روز یکشنبه در این باره گفت: «این یادداشت، با محوریت سیاست فشار دولت آمریکا بر ایران، به گام‌های بعدی ما در فرآیند برنامه‌ریزی دفاعی پرداخته، چیزی که درموردش، بحث‌ و تصمیم‌های میا‌ن‌سازمانی بیشتری در ماه‌ها و هفته‌های آینده نیاز است.»

پیشتر نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی این یادداشت را نهیب «بیدار باش» به کاخ سفید توصیف کرده بود.
XS
SM
MD
LG