لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

پنج عضو شورای امنیت برنامه اتمی ایران را خطری برای جهان خواندند


 شورای امنیت
شورای امنیت
پنج عضو دایم شورای امنیت، روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی برنامه هسته‌ای ایران را «خطری» برای جهان توصیف کردند.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین که همگی قدرت هسته‌ای هستند در این بیانیه «نگرانی جدی» خود را از برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده و همچنین از کره شمالی خواستند به میز مذاکره درباره برنامه هسته‌ایش بازگردد.

در این بیانیه آمده است: «ما بر اهمیت ایفای فوری و کامل تعهدات بین‌المللی ایران تاکید داریم.»

این پنج عضو شورای امنیت در ادامه می‌افزایند: «ما از ایران می‌خواهیم با اجرای فوری و کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اجابت خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نگرانی‌های جامعه جهانی پاسخ دهد.»

پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان همچنان در نیویورک سرگرم مذاکره برای اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران هستند؛ روز سه‌شنبه، نماینده روسیه در این مذاکرات نسبت به نتیجه این مذاکرات ابراز خوشبینی کرد.


آمادگی ایران برای میانجی‌گری برزیل

در حالی که مذاکرات برای تحریم ایران در جریان است، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری ایران روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با هوگو چاوز، همتای ونزوئلایی خود، «موافقت اصولی» خود را با پیشنهاد برزیل برای مبادله سوخت اتمی اعلام کرد.

آنچنانکه در وب‌سایت رئیس جمهوری ایران آمده است، محمود احمدی‌نژاد «بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها در خصوص مسائل فنی این پیشنهاد» تاکید کرده است.

درپاییز سال ۲۰۰۹ با میانجی‌گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران پیشنهاد شد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه و در نهایت به فرانسه بفرستد تا دربرابر آن مقدار کمتری سوخت ۲۰ درصدی برای رآکتور تهران دریافت کند.

ایران با این طرح که به پیشنهاد وین موسوم شد، در آغاز به طور اصولی موافقت کرد، اما پس از مدتی از پذیرش شرایط آن خودداری کرد و اعلام کرد تنها در شرایطی حاضر به مبادله سوخت است که این سوخت در ایران مبادله شود.

بعدها علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با یک روزنامه روسی اعلام کرد که تهران به روسیه و فرانسه برای بازگرداندن اورانیوم اعتماد نداشت.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که یک سخنگوی وزارت خارجه برزیل گفته است که این کشور هنوز به طور رسمی پیشنهادی برای میانجی‌گری ارائه نکرده است اما با این حال اگر از این کشور خواسته شود که مبادله سوخت در این برزیل انجام شود، این کشور آماده کمک است.

هفته گذشته وزیر امور خارجه برزیل نیز در سفر خود به تهران اعلام کرده بود که این کشور آمادگی دارد که میزبان مبادله سوخت باشد.

وزیر خارجه برزیل همچنین از همتای ایرانی خود منوچهر متکی خواست که ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای «انعطاف‌پذیری» بیشتری از خود نشان دهد.

برزیل که عضو غیردایم شورای امنیت است، تاکنون با تحریم ایران مخالفت کرده است و کشورهای غربی را به مذاکره بیشتر با ایران فراخوانده است.
XS
SM
MD
LG