لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

برزیل: برای مبادله سوخت ایران، طرحی پیشنهاد نکرده‌ایم


سلسو آموریم (راست)، وزیر امور خارجه برزیل، هفته گذشته در تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد
سلسو آموریم (راست)، وزیر امور خارجه برزیل، هفته گذشته در تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد
وزارت خارجه برزیل روز چهارشنبه با تکذیب خبری که در وب‌سایت ریاست جمهوری ایران منتشر شده است اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در جریان سفر خود به تهران برای مبادله سوخت اتمی ایران «طرح» تازه‌ای که مورد قبول تهران باشد ارائه نکرده است.

وب‌سایت «پرزیدنت دات آی‌آر» وابسته به دفتر محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در خبری اعلام کرده بود که آقای احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ونزوئلایی خود درباره پیشنهاد برزیل نیز تبادل نظر کرده است.

در خبر این وب‌سایت، موضوع اصلی گفت‌وگوی تلفنی آقای احمدی‌نژاد با هوگو چاوز «پیشنهاد رئیس جمهور برزیل در مورد مبادله سوخت اتمی» ایران عنوان شده است، پیشنهادی که برزیل می‌گوید اصلا وجود خارجی ندارد.

وب‌سایت ریاست جمهوری ایران بدون ارائه هیچ جزییاتی از این «طرح» همچنین می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد «موافقت اصولی» خود را با پیشنهاد برزیل برای مبادله سوخت اتمی اعلام کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه از قول سخنگوی وزارت خارجه برزیل می‌گوید که «هیچ طرح رسمی در خلال دیدار وزیر خارجه [به ایران] ارائه نشد».

در همین حال لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی به تهران سفر کند روز چهارشنبه بار دیگر از تمایل کشورش برای یافتن راه حلی برای مسئله اتمی ایران خبر داد.

برزیل همواره بر راه حل گفت‌وگو و مذاکره با ایران برای گره‌گشایی از پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و حق ایران در مورد انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تأکید کرده و حتی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز نتوانست در سفر اخیر خود به برزیل نظر مقامات این کشور را به تحریم ایران جلب کند.

این کشور آمریکای جنوبی و عضو غیردائم سازمان ملل اعلام کرده است که تحریم‌های تازه علیه تهران باعث افراطی‌تر شدن موضع جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، اما در عین حال به گفته خبرگزاری رویترز به محمود احمدی‌نژاد هشدار داده است که در صورت تولید تسلیحات هسته‌ای عواقب این کار گریبان او را خواهد گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاییز سال ۲۰۰۹ به ایران پیشنهاد کرد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه و در نهایت به فرانسه بفرستد و در قبال آن مقدار کمتری سوخت ۲۰ درصدی برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

ایران در آغاز با این طرح به طور اصولی موافقت کرد، اما پس از مدتی از پذیرش شرایط آن خودداری کرد و اعلام کرد تنها در شرایطی حاضر به مبادله سوخت است که این سوخت در خاک ایران مبادله شود.
XS
SM
MD
LG