لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

لیبرمن: کره شمالی به ایران و سوریه سلاح می فرستد


آويگدور ليبرمن
آويگدور ليبرمن
آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل، در سفری به خاوردور، کره شمالی را به ارسال کاروان های سلاح برای ايران و سوريه، از جمله برای تحويل آن به حزب الله و حماس متهم کرده است.

آقای ليبرمن که در سفر رسمی به ژاپن بسر می برد، چهارشنبه در ادامه ديدار از توکيو، پايتخت ژاپن، افزوده است که کره شمالی، سوريه و ايران در چارچوب همکاری هائی در«محور جديد شرارت»، بدليل ساخت و تکثير سلاح های کشتار همگانی، بزرگ ترين تهديد برای امنيت جهانی هستند.

آقای ليبرمن به عنوان شاهد مدعای خود به ماجرای توقيف هواپيمای برخاسته از کره شمالی در بانکوک، پايتخت تايلند، اشاره کرده و گفته است که «کره شمالی محموله های عظيم و متنوع سلاح را که قرار بود از ايران برای حماس و حزب الله قاچاق شود، به سوی ايران می فرستاد.»

تايلند با آگاهی هائی که به گفته ناظران احتمالا از آمريکا دريافت کرده بود، دوازدهم دسامبر ۲۰۰۹، يک فروند هواپيمای باربری از مدل ايلوشين- ۷۶ را که از پيونگ يانگ برخاسته بود، در فرودگاه بانکوک، پايتخت تايلند متوقف و بازرسی کرد.

مقامات تايلند اعلام کردند که سی و پنج تن محموله های هواپيما، سلاح بوده است در حالی که طبق قطعنامه های شورای امنيت، صادرات هرگونه سلاح از سوی کره شمالی ممنوع شده است.

در بارنامه هواپيما ظاهرا نوشته شده بود که محموله ها تجهيزات حفاری نفتی است.

پنج خدمه هواپيما؛ چهار قزاق و يک تبعه روسيه سفيد، در بازجوئی ها به مقامات تايلند گفتند که ازمحتوای محموله ها آگاهی نداشته اند، و با مبری شدن از داشتن هرگونه مسووليتی در اين ماجرا، پس از دو ماه و اندی توقيف در بانکوک، آزاد شدند.

محموله های هواپيما همچنان در بانکوک در توقيف است و تايلند در اين زمينه گزارشی را نيز به کميسيون تحريم های شورای امنيت ارائه کرده است.

سخنان مقامات اسرائيل در مورد ارسال سلاح از سوی کره شمالی برای ايران و سوريه در مواردی ديگر نيز تکرار شده اما اين نخستين بار است که می گويند که سلاح ها قرار است که از ايران و سوريه برای حماس و حزب الله نيز قاچاق شود.

ایران بارها فرستادن سلاح به حزب الله و حماس را تکذیب کرده است.

شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل هفته گذشته گفت که «کره شمالی مانند فروشگاه های معاف از ماليات برای ارسال سلاح به سوی ايران و سوريه عمل می کند و کاروان های پی درپی سلاح و موشک، مستقيما با هواپيما از کره شمالی به سوی ايران در حرکت است.»

وزير خارجه اسرائيل ماه مه سال گذشته نيز برنامه های هسته ای ايران و کره شمالی را به يکديگر پيوند داده بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران هفته گذشته تاييد کرد که بنا به دعوت رسمی ايران، کيم يونگ نام، مرد شماره دوم کره شمالی در آينده بسيار نزديک به ايران سفر خواهد کرد.

محمد علی فتح اللهی، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه ايران ماه گذشته از پيونگ يانگ ديدار رسمی داشت و با شماری از مقامات حکومت کمونيستی کره شمالی ديدار و گفتگو کرد.
XS
SM
MD
LG