لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

«تلاش ایران براى گسترش غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم»


نمایی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
نمایی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
در حالى که برخى گزارش‌ها حاکى از آن است ایران به منظور غنى‌سازى اورانیوم در سطح بالاتر اقدام به نصب تجهیزات تازه‌اى در تاسیسات هسته‌اى نطنز کرده، ایالات متحده مى‌گوید که دیدار پیش روى رئیس جمهور برزیل از تهران آخرین فرصت براى ایران به منظور همکارى بر سر برنامه اتمى خود پیش از تشدید تحریم‌هاى بین‌المللى است.

خبرگزارى رویترز روز جمعه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده است که جمهورى اسلامى ایران اقدام به نصب تجهیزات تازه‌اى در تاسیسات غنى‌سازى اورانیوم در نطنز کرده است، تجهیزاتی که مى‌تواند به افزایش سرعت غنى‌سازى اورانیوم در حد بالاتر در این کشور کمک کند.

بر اساس این گزارش، در حالى که قدرت‌هاى بزرگ بر سر تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى به سبب تن ندادن این کشور به خواسته‌هاى شوراى امنیت سرگرم رایزنى هستند، اقدام ایران در ایجاد این تاسیسات جدید نمایانگر تلاش تهران براى گسترش فعالیت‌هاى هسته‌اى خود است.

در ماه آوریل سال جارى میلادى جمهورى اسلامى براى نخستین بار و در سطح محدودى اقدام به غنى‌سازى اورانیوم در حد بالاتر از سه و نیم درصد کرده و هدف از این اقدام را تولید سوخت مورد نیاز براى رآکتور تحقیقاتى تهران اعلام کرده بود.

کشورهاى غربى که ابتدا درباره توانایى ایران در غنى‌سازى ۲۰ درصدى اروانیوم ابراز تردید کرده بودند، بیم آن دارند که جمهورى اسلامى ایران در پوشش برنامه هسته‌اى خود به دنبال دستیابى به دانش لازم براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى باشد.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، ایران به منظور غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیم از یک «آبشار» ۱۶۴ تایى از دستگاه‌هاى سانتریفیوژ استفاده کرده بود.

اما به گفته کارشناسان سامانه تشکیل شده از یک آبشار براى غنى‌سازى اورانیوم ۲۰ درصدى از کارآمدى لازم برخوردار نیست، چرا که در کنار تولید مقدار اندکى اورانیوم با غلظت بالا، مقدار زیادى اورانیوم با غناى پایین نیز تولید مى‌کند.

از این رو به گفته دیپلمات‌هاى غربى، جمهورى اسلامى ایران در هفته‌هاى اخیر به منظور افزایش کارآیى دستگاه‌هاى غنى‌سازى اورانیوم خود اقدام به نصب یک آبشار دیگر در تاسیسات هسته‌اى نطنز کرده است که با استفاده از آن کار تزریق دوباره مواد هسته‌اى به دستگاه‌هاى سانتریفیوژ آسان‌تر مى‌شود.

یک دیپلمات غربى با بیان این که آبشار دوم هنوز به مرحله بهره‌برداى نرسیده است، در این باره گفته است: «هدف از نصب آبشار دوم پشتیبانى از آبشار اول است.»

اقدام جمهورى اسلامى براى غنى‌سازى بیشتر اورانیوم پس از آن صورت گرفت که تهران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى برای مبادله اورانیوم کمتر غنى‌شده خود با سوخت ۲۰ درصدى مورد نیاز براى رآکتور تهران خوددارى کرده بود.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود جمهورى اسلامى ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌سازى بیشتر و تبدیل آن به میله‌هاى سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز خود براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

جمهورى اسلامى ایران در ماه‌هاى گذشته در واکنش به تشدید فشارهاى جهانى بارها خواستار تغییراتى در این پیشنهاد و از جمله مبادله اورانیوم در داخل خاک ایران شده است که این درخواست‌ها با مخالفت قدرت‌هاى بزرگ روبه‌رو شده است.

در همین حال و در حالى که کشورهاى غربى و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا براى تصویب دور تازه‌اى از تحریم‌ها علیه ایران در شوراى امنیت آماده مى‌شوند، چند روز پیش سخنگوى وزارت امور خارجه ایران از ارائه پیشنهاد تازه‌اى از سوى ترکیه و برزیل درباره مبادله سوخت هسته‌اى خبر داده، ولى وى به جزئیات این پیشنهاد اشاره‌اى نکرده بود.

از سوى دیگر در آستانه سفر لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، به ایران، یک مقام عالى‌رتبه آمریکایى از این سفر به عنوان آخرین فرصت براى جمهورى اسلامى ایران به منظور همکارى در زمینه برنامه هسته‌اى خود پیش از تشدید تحریم‌ها یاد کرده است.

این مقام آمریکایى که مایل به افشاى نام خود نبوده گفته است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، هنوز از تلاش براى یافتن راه‌حلى دیپلماتیک براى تنش بر سر برنامه هسته‌اى ایران دست برنداشته، اما در عین حال به این نتیجه رسیده است که جمهورى اسلامى ایران بدون تشدید تحریم‌ها از جاه‌طلبى‌هاى هسته‌اى خود دست برنخواهد داشت.

پیشتر نیز نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود ایالات متحده و پنج قدرت بزرگ جهان در گفت‌وگوها بر سر دور تازه تحریم‌هاى شوراى امنیت علیه ایران، به پیشرفت‌هایى دست یافته و میانجی‌گرى برزیل براى حل این بحران به شتاب این گفت‌وگوها لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.

سوزان رایس همچنین ابراز امیدوارى کرده بود که پیام رئیس جمهور برزیل به مقام‌هاى ایرانى بازتاب‌دهندۀ فشار مداوم بر حکومت ایران باشد تا آنها راه خود را برگزینند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى علیه ایران اعمال کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد پایان بخشد.

ایران با سرپیچى از این خواسته‌ها در سال‌هاى گذشته همواره به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اروانیوم روى‌ آورده و اخیرا نیز غنى‌سازى ۲۰ درصدى را در دستور کار خود قرار داده است.
XS
SM
MD
LG