لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

دادستان تهران از تأیید حکم اعدام شش تن از بازداشت شدگان پس از انتخابات خبر داد


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اعلام خبر تبرئه محمد امین ولیان از اتهام محاربه گفته است که حکم اعدام شش نفر از متهمان به ارتباط با مجاهدین خلق تأیید شده که سه نفر از آنها تقاضای عفو کرده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، در مورد کسانی که در ارتباط با حوادث پس از انتخابات خرداد ۸۸ به اعدام محکوم شده‌اند گفته است که برای سه نفر به نام‌های احمد و محسن دانشپور مقدم، و عبدالرضا قنبری که پس از حوادث عاشورا بازداشت شده‌اند، حکم اعدام صادر شده است اما هر سه آنها تقاضای عفو کرده‌آند.

آقای دولت‌آبادی این سه تن را از هواداران و وابستگان سازمان مجاهدین خلق، یا آن طور که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند «منافقین»، معرفی کرده و افزوده است که «عبدالرضا قنبری در روز عاشورا مستقیماً برای منافقین گزارش می‌داده است».

به گفته دادستان تهران همچنین حکم اعدام سه هوادار دیگر این گروه که به گفته وی «ارتباط آنها با گروهک منافقین آشکار و مسلم است و وابستگی گروهکی دارند» تأیید شده است.

دادستان تهران از این سه تن به عنوان محمدعلی صارمی، جعفر کاظمی و محمدعلی حاج‌آقایی نام برده و افزوده است که این متهمان در شهریور ماه ۸۸ بازداشت شده‌اند.

وی همچنین گفته است که سه متهم دیگر با نام‌های مطهره بهرامی حقیقی، ریحانه حاج ابراهیم دباغ و هادی قائمی نیز «در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده‌اند اما مجازات آنها در دادگاه تجدید نظر به حبس تبدیل شده است».

آقای جعفری دولت‌آبادی توضیح بیشتری در مورد پرونده این سه متهم نداده است.

تبرئه محمد امین ولیان از اتهام محاربه

دادستان تهران در گفت‌وگو با فارس همچنین گفته است که از میان کسانی که در کیفرخواست صادره متهم به محاربه شده بودند، محمد امین ولیان و ارسلان ابدی از این اتهام تبرئه شده‌اند.

محمد امین ولیان، از فعالان دانشجویی ستاد میرحسین موسوی، در چهارمین جلسه محاکمه‌های مربوط به حوادث روز عاشورا به محاربه متهم شده بود و پس از آن در اسفند ماه وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان افشا کردند که حکم اعدام وی با استناد به فتوایی منتسب به آیت‌الله مکارم شیرازی تأیید شده است.

این موضوع با واکنش‌های مختلفی در داخل و خارج ایران روبه‌رو شد و آیت‌الله مکارم نیز ضمن تأکید بر اینکه هیچگونه فتوایی در مورد محارب بودن معترضان روز عاشورا صادر نکرده است، ابراز امیدواری کرد که «بعضی از جوان‌ها تحت تاثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند... مشمول عفو واقع شوند».

پس از آن بود که دادستان تهران با انکار «تأیید یا اجرای» حکم اعدام محمد امین ولیان، گفته بود که این حکم در مرحله صدور به محکوم است و وی در این زمینه حق اعتراض دارد.

ارسلان ابدی نیز از فعالان دانشجویی دانشگاه قزوین بود که با وجود آنکه به نوشته برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به مخالفان در روز عاشورا و پیش از شکل‌گیری هر گونه تجمعی بازداشت شده بود، متهم به محاربه شد.

در مورد آقای ابدی به تازگی برخی از منابع خبری نوشته‌اند که حکم صادره برای وی به ۹ سال و شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافته است.

دادستان تهران علاوه بر این گفته است که به اتهام دو نفر دیگر از کسانی که در جریان حوادث عاشورا به محاربه متهم شده‌اند، هنوز رسیدگی نشده و این دو در انتظار محاکمه هستند.

وی همچنین اشاره کرده است که حکم ۲۱۷ تن از «محکومین حوادث پس از انتخابات» پس از بررسی اعتراض‌ها قطعی شده است.

واکنش به سخنان رهبران معترضان در مورد اعدام‌ها

دادستان عمومی و انقلاب تهران، همچنین در بخشی از این مصاحبه به واکنش به سخنانی میرحسین موسوی و مهدی کروبی در محکومیت اعدام‌های اخیر پرداخته است.

وی با مقایسه اقدام دستگاه قضایی در اعدام هفت نفر از متهمان به محاربه در که بهمن ماه گذشته و اردیبهشت ماه امسال با اعدام‌های سال ۶۷، سخنان این دو رهبر اصلاح‌طلب در محکومیت هفت اعدام اخیر را «فرار به جلو» و دلیل آن را «بی‌اعتبار» خواندن همه احکام صادره توصیف کرده است.

وی در عین حال اذعان کرده است که هیچ ارتباطی بین این اعدام‌های صورت گرفته و وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیست.

این در حالی است که اتهام‌های محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور، دو محکوم به اعدامی که پیش از جریان انتخابات ۸۸ به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی ایران بازداشت شده بودند، بدون اطلاع‌رسانی کامل، در جریان دادگاه‌های گروهی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات مورد رسیدگی قرار گرفت.

آقای دولت‌آبادی همچنین میرحسین موسوی را به نشر اکاذیب متهم کرده و افزوده است که «حمایت و اظهار نظر این فرد جرم است».

وی همچنین با بیان اینکه تعقیب میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» تابع مصالح نظام اسلامی است، تهدید کرده است که تعقیب این دو «موکول به زمان مناسب» شده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی که پیش از این نیز، در بهمن ماه ۸۸ در اظهار نظری مشترک، اعدام آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی را محکوم کرده بودند، به تازگی در اظهار نظرهای جداگانه‌ای نسبت به اعدام پنج متهم به محاربه واکنش نشان دادند.

از جمله آقای موسوی گفته بود که «اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر ازشهروندان کشور بدون آنکه توضیحات روشن کننده‌ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبیه روند ناعادلانه‌ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت‌آور برای عده زیادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزیز کشور ما شده است».
XS
SM
MD
LG