لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

«وزير خارجه ترکيه روز یکشنبه به ایران سفر می کند»


احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه
احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه
بر اساس اعلام منابع ديپلماتيک در ترکيه احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه این کشور سحرگاه روز يکشنبه به تهران سفر خواهد کرد تا در مذاکرات درباره حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی همزمان با حضور رييس جمهوری برزيل در ایران شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک منبع ديپلماتيک ترکيه گفته است: «منوچهر متکی با احمد داوود اوغلو تلفنی تماس گرفته و از وی خواسته است هرچه زودتر به تهران سفر کند؛ البته ترجيجاً همزمان با سفر رييس جمهوری برزيل».

اين منبع ديپلماتيک گفته است که برنامه احمد داوود اوغلو و هيات همراه اين است که سحرگاه روز يکشنبه ترکيه را به مقصد ايران ترک کنند.

لولا دا سيلوا، رييس جمهور برزيل، قرار است روزهای يکشنبه و دوشنبه هفته آينده، برای مذاکره با مقامات ایران به تهران سفر کند.

اين در حالی که روسيه و آمريکا گفته اند سفر لولا دا سيلوا آخرين فرصت برای اجتناب از تحريم های تازه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران است.

در همين زمينه، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز جمعه گفته بود، بعيد است که همزمان با رييس جمهوری برزيل در روزهای يکشنبه و دوشنبه در تهران حضور داشته باشد چرا که ايران تلاشی برای حل مسئله اتمی از خود نشان نمی دهد.

برزيل و ترکيه، دو عضو غير دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، با تشديد تحريم های ايران مخالف هستند و از مذاکرات ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران حمايت می کنند. اين کشورها در هفته های اخير کوشيده اند تا بار ديگر گفت وگو درباره پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی را برای مبادله سوخت هسته ای زنده کنند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی پاييز سال گذشته به ايران پيشنهاد کرد که ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را برای غنی سازی با عيار ۲۰ در صد به روسيه و در نهايت به فرانسه بفرستد تا دربرابر آن ميله های سوختی مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

ايران ابتدا موافقت اوليه خود با اين پيشنهاد را اعلام کرد، اما پس از مدتی از پذيرش شرايط آن خودداری کرد و گفت تنها در شرايطی حاضر به مبادله سوخت است که اين سوخت در ايران مبادله شود.

واکنش ايران به اظهارات اردوغان

در همین حال، ايران روز شنبه به اظهارات رجب طيب اردوغان که گفته بود، بعيد به نظر می رسد همزمان سفر رييس جمهوری برزيل به تهران سفر کند، واکنش نشان داد.

رامين ميهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در اين زمينه گفت:« برای سفر رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه به تهران، قرار قطعی و توافق رسمی نداشتيم».

وی اضافه کرده است:« اعلام شده بود اگر شرايط خوبی فراهم شود و وی هم به تهران سفر کنند، مناسبت خوبی خواهد بود. برنامه‌ی سفر اردوغان با برنامه‌هايی که ما داشتيم از آن‌جا که از نظر زمانی سازگاری نداشت، هيچ قرار رسمی نگذاشته بوديم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا قرار بود نشستی با حضور اردوغان و داسيلوا در تهران برگزار شود؟ گفت: «اگر برنامه آن‌ها هماهنگ می‌شد خوب بود؛ اما رايزنی فقط با حضور فيزيکی انجام نمی‌شود. راه‌های جديدی هم برای ارتباط وجود دارد.»

اين در حالی است که رجب طيب اردوغان روز جمعه درباره نرفتن به تهران گفته بود، قرار بود ايران پيشنهاد جديد مبادله سوخت اتمی با ميزبانی احتمالی ترکيه را تاييد کند.

نخست وزير ترکيه اضافه کرده بود:« به نظر می رسد سفر به ايران در روز دوشنبه ممکن نيست چرا که ايران گامی برای اين مسئله برنداشته است.»

آقای اردوغان افزود:« اگر لازم شد، وزير خارجه (ترکيه) شايد برود و اگر لازم شد من هم بعدا خواهم رفت.»

رجب طیب اردوغان خبر داده بود که ترکیه و برزيل از ایران خواسته اند تا با صدور بيانيه ای عزم خود را برای حل مناقشه هسته ای خود نشان دهد.
XS
SM
MD
LG