لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

روسیه از توافق تهران برای مبادله سوخت استقبال کرد


دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه در اوکراین
دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه در اوکراین
دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه از توافق تهران برای مبادله اورانیوم در خاک ترکیه استقبال کرد و اظهار داشت که درباره این توافق رایزنی‌های بیشتری باید انجام بشود.

دمیتری مدودف، که در کی‌یف، پایتخت اوکراین به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «از آنچه که همکاران ما انجام دادند، باید استقبال کرد.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «ما باید با همه طرف‌ها از جمله ایران رایزنی داشته باشیم و سپس تصمیم بگیریم که چه بکنیم.»

ایران روز دوشنبه در حضور رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه موافقت کرد که ۱۲۰۰ کیلوم گرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ترکیه بدهد و در برابر ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تهران دریافت کند.

رئیس جمهوری روسیه با این حال اظهار داشت که توافق تهران احتمالا پاسخگوی همه نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی ایران نیست.

دمیتری مدودف در این باره گفت: «پرسش این است: آیا این اقدام کافی است؟ آیا همه جامعه جهانی قانع خواهد شد؟ من نمی‌دانم.»

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت: «پرسش دیگر این است که آیا ایران خود غنی‌سازی خواهد کرد؟ تا آنجایی که من فهمیدم، ایران به غنی‌سازی ادامه خواهد داد. از این بابت، نگرانی‌های جامعه جهانی همچنان به قوت خویش باقی خواهد ماند.»

در متن توافقنامه‌ای که ایران و برزیل و ترکیه روز دوشنبه منتشر کردند آمده است: «در راستای تسهیل همكاری هسته‌ای .... جمهوری اسلامی ایران بر امانت‌گذاری ۱۲۰۰ كیلوگرم اورانیوم كم غنی شده (LEU) در تركیه موافقت می‌كند. این مواد LEU در مالكیت ایران در تركیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امكان نظاره‌گیری بر نگهداری ایمن از این مواد LEU را در تركیه دارند. »

در بند ششم این توافقنامه نیز قید شده است که «ایران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس ظرف هفت روز پس از این بیانیه اعلام می‌كند. متناسب با دریافت پاسخ مثبت گروه وین (آمریكا، روسیه، فرانسه و آژانس) جزییات بیشتر تبادل سوخت از طریق توافقنامه كتبی و ترتیبات مربوط بین ایران و گروه وین كه به طور مشخص خود را متعهد به تحویل ۱۲۰ كیلوگرم سوخت لازم برای راكتور تحقیقاتی تهران نموده‌اند، به تفصیل بیان می‌شود.»

پس از توافق تهران برای مبادله سوخت، کشورهای اروپایی ضمن استقبال از آن تاکید کرده‌اند که نگرانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان به قوت خود باقی است و تهران ممکن است هدف دور تازه تحریم‌ها قرار بگیرد.
XS
SM
MD
LG