لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

کره شمالی روابط خود با کره جنوبی را قطع کرد


کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که تمام روابط خود را با کره جنوبی قطع کرده است و هشدار داد در صورت نقض قلمرو آبهای اين کشور توسط کره جنوبی، سئول با واکنش نظامی پيونگ‌يانگ رو‌به‌رو خواهد شد.


اقدام روز سه شنبه کره شمالی نقطه اوج تنش بين دوکره از زمان غرق شدن يک کشتی جنگی کره جنوبی از ماه مارس تاکنون است.

آژانس خبری کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد اين کشور تمامی روابط با کره جنوبی را قطع خواهد کرد. طبق اين گزارش، کره شمالی همچنين اعلام کرد تمام کارکنان کره جنوبی را در پروژه مشترک پارک صنعتی «کای سانگ» اخراج خواهد کرد.

کره شمالی پيشتر اعلام کرده بود چنانچه کره جنوبی به گذشتن از مرز های آبی و ورود به آب های اين کشور ادامه دهد، کره شمالی «با اقدام نظامی از مرزهای آبی خود دفاع خواهد کرد».

تنش بين دو کره هفته گذشته پس از مقصر شناخته شدن کره شمالی در ارتباط با غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی بالا گرفت.

هفته گذشته بازرسان بين‌المللی اعلام کردند که کشتی نيروی دريايی کره جنوبی در ماه مارس به وسيله اژدر کره شمالی غرق شده ‌است. در جريان اين حادثه ۴۶ ملوان کشته شدند.

کره شمالی مقامات حزب حاکم در کره جنوبی را متهم می کند با تقلب در مدارک می کوشند کره شمالی را ماجرای غرق شدن این کشتی مقصر جلوه دهند تا از این طریق در انتخابات محلی هفته آینده شانس پیروزی خود را افزایش دهد.

لی ميونگ باک، رييس جمهوری کره جنوبی، روز دوشنبه دستور داد کليه روابط تجاری بين دو کشو ر قطع شوند و حضور ماهيگيران کره شمالی در آبهای کره جنوبی ممنوع اعلام شد.

مقامات کره جنوبی همچنين خواستار رسیدگی به این مساله در شورای امنيت سازمان ملل متحد هستند. هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز که در چين به سر می برد، گفته است که واشينگتن و پکن با همکاری بايکديگر خواهند کوشيد تا به واکنشی «مناسب و موثر» برای بحران کنونی دستيابند.

هيلاری کلينتون تاکيد کرده است غير هسته ای کردن شبه جزيره کره هدف مشترک چين و آمريکا است

روسيه؛ دعوت به خويشتنداری

در همين حال، روسيه، ديگر عضوی دارای حق وتوی شورای امنيت سازمان ملل متحد، دو طرف تنش در شبه جزيره کره را به خويشتنداری دعوت کرده است.

چين به عنوان بزرگترين متحد کره شمالی، با پرهيز از انتقاد از پیونگ یانگ کوشيده است تا جانب هيچ يک از دو طرف تنش در بحران شبه جزيره کره را نگيرد. اما با اين حال پکن از نتيجه تحقيقات بين المللی درباره غرق شدن کشتی کره جنوبی حمايت کرده است.

به گزارش رويترز، با توجه به مواضع روسيه و چين در بحران کنونی بين دو کره، به امکان تصويب قطعنامه تازه ای در محکوميت کره شمالی در شورای امنيت سازمان مل بعيد به نظر می رسد.

اين مساله احتمالا موضوع اصلی مذاکرات هيلاری کلينتون با مقامات کره جنوبی در روز چهارشنبه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG