لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

آمریکا: دیپلماسی همچنان یکی از گزینه ها برای حل مناقشه اتمی ایران است


مایک هامر، مشاور شورای امنیت ملی کاخ سفید.
مایک هامر، مشاور شورای امنیت ملی کاخ سفید.
مایک هامر ، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه گفت که دیپلماسی به موازات اعمال تحریم، یکی از گزینه ها برای حل مساله هسته ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای هامر گفت: این اما وظیفه ایران است که با برداشتن قدم های جدی، به مسوولیت های جهانی خود عمل کرده و از انزوای بیشتر جلوگیری کند.

این در حالی است که محمود احمدی نژاد پیشتر گفته بود پیشنهاد مبادله سوخت اتمی هنوز زنده است و می تواند عملی شود.

به گزارش تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد گفت که توافقنامه تهران برای مبادله سوخت اتمی در خاک ترکیه به رغم عصابیت برخی کشورها، هنوز زنده است.

طبق توافقنامه ای که توسط ترکیه و برزیل در ایران امضا شد، تهران با مبادله سوخت اتمی در خاک ترکیه موافقت کرد. تا در برابر تحویل اورانیوم کمتر غنی شده، میله های سوختی برای مصرف در راکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

به رغم امضای این همکاری، قطعنامه چهارم تحریم های ایران به دلیل برنامه اتمی جمهوری اسلامی تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از آقای هامر درباره واکنش به تمایل جمهوری اسلامی درباره تبادل سوخت اتمی طی بیانیه ای گفت که آمریکا، روسیه و فرانسه پیشتر واکنش خود را نشان داده اند و این توافق، اگر جوابگوی نگرانی های جهانی باشد، قدم هایی به سمت همکاری برداشته خواهد شد.

اشاره مايک هامر به پاسخ دولت های آمريکا، فرانسه و روسيه به پيشنهاد مبادله سوخت مورد توافق ايران، ترکيه و برزيل است که روز چهارشنبه ۱۹ خردادماه به ايران ابلاغ شد.

علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران نيز گفته بود که روسيه ، فرانسه آمريکا در سه نامه جداگانه به جای پاسخ قطعی به بيانيه تهران ، سئوالاتی را درباره اين بيانيه و شيوه مورد پذيرش تهران برای مبادله سوخت هسته ای مطرح کرده اند.

به گفته دیپلمات های غربی، این سه کشور در نامه های خود ایراداتی را در خصوص توافق انجام شده در تهران بیان کرده اند.

کشورهای غربی و آمریکا برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. تهران اما می گوید برنامه هسته ای را برای تولید برق دنبال می کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه (چهار قطعنامه تحریمی) از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را تعلیق کرده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را ثابت کند.
XS
SM
MD
LG