لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

تظاهرات در برابر مجلس؛ لاریجانی بار دیگر به هواداران احمدی‌نژاد تاخت


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس بار دیگر واکنش‌های منفی هواداران محمود احمدی‌نژاد به مصوبه اخیر نمایندگان درباره دانشگاه آزاد را «کینه‌توزانه و وهن‌آلود» خواند و آنها را به «فحاشی و آلوده کردن فضا به توهمات» متهم کرد.

رئیس مجلس جمهوری اسلامی در این باره گفت: «عده‌ای تلاش می‌کنند که با غلبه دهل صدای رسای انقلابی و ولایی مجلس را نشنوند.»

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از برگزاری «تجمع اعتراض‌‌آمیز عده‌ای دانشجو» در برابر مجلس خبر داد؛ این دانشجویان خواستار لغو مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره وقف اموال دانشگاه آزاد شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا در حالی که عده این دانشجویان معترض را «بیش از دو هزار نفر» قید کرده می‌گوید ۲۱ نماینده مجلس که همگی از حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند نیز صبح روز سه‌شنبه صحن مجلس را ترک کرده و به «دانشجویان معترض» پیوسته‌اند.

اما این نخستین باری نیست که رئیس مجلس ایران درباره این مصوبه در برابر مخالفان آن که همان هواداران رئیس دولت دهم هستند موضع گرفته است.

آقای لاریجانی روز دوشنبه، یک روز پس از تصویب قانونی مخالف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد، درباره دانشگاه آزاد نیز به‌شدت به هواداران دولت که با این مصوبه مخالفت کرده‌اند واکنش نشان داد.

در واکنش به اعتراض‌های هواداران دولت، علی لاریجانی روز دوشنبه گفت: «اگر کسی در رسانه‌ها در مورد مجلس با دریدگی صحبت کند، دلیل منطقی بودن صحبتش نیست.»

مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه، عملا با تصویب قانونی، اساسنامه جدید دانشگاه آزاد را که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود لغو و راه را برای وقف این دانشگاه باز کرد.

بر پایه این مصوبه مجلس، اساسنامه اولیه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی غیردولتی كه فعالیت خود را با آن آغاز كرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، همچنان معتبر خواهد ماند.

همچنین هرگونه تغییر در اساسنامه این مراکز با پیشنهاد هیات موسس و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت و كلیه مصوبات وضع شده که مغایر با این تبصره باشند لغو می‌شود.

با تصویب این قانون، مجلس عملا جناح محمود احمدی‌نژاد را که به گفته بسیاری به دنبال تسلط بر دانشگاه آزاد بوده است محدود کرد، اقدامی که واکنش تند این جناح را در پی داشته است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان و نماینده رهبر ایران در این نشریه، از جمله کسانی بود که با این مصوبه به مخالفت برخاست و خواستار انتشار نام‌‌ نمایندگان رای‌دهنده به این قانون شد.

غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی سابق دولت احمدی‌نژاد، نیز با انتقاد از این مصوبه گفته است که دانشگاه آزاد «عقبه مالی جریان فتنه» را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری‌ فارس نیز که نزدیک به دولت آقای احمدی‌نژاد است بیانیه بیش از صد بسیج دانشجویی را منتشر کرده که به این مصوبه اعتراض کرده‌اند.

رئیس مجلس در جایی در سخنانش خطاب به معترضان اظهار داشت: «کسی که به قوه مقننه توهین می‌کند در واقع به ملت توهین می‌کند و شاید این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که آن‌قدر ذوب در قوه‌ای هستند که چشم دیدن قوه‌ دیگر را ندارند.»

در همین حال مجید محمدی، جامعه‌شناس مقیم نیویورک، در گفت‌وگو با رادیوفردا هدف تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد از سوی محمود احمدی‌نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر هیات امنا و در نتیجه تغییر ریاست این دانشگاه دانسته است.

مجید محمدی همچنین معتقد است که دولت احمدی‌نژاد قصد داشت از وقف اموال دانشگاه آزاد جلوگیری کرده و آن را از آن دولت کند.

این جامعه‌شناس می‌گوید که «اقتدارگرایان سنت‌گرا» نسبت به پیشروی محمود احمدی‌نژاد احساس نگرانی کرده‌اند.

سعید پیوندی، استاد دانشگاه در فرانسه، نیز معتقد است که نمایندگان مجلس با تصویب چنین طرحی خواسته‌اند جلو «بلندپروازی‌های» محمود احمدی‌نژاد و گسترش همه‌جانبه کنترل وی بر جامعه را بگیرند.
XS
SM
MD
LG