لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

نامه دیده‌بان‌ حقوق بشر به یوتل‌ست در مورد قطع پخش شبکه‌های فارسی‌زبان


سازمان دیده‌بان حقوق بشر با ارسال نامه‌اى به شرکت ماهواره‌اى یوتل‌ست، از تصمیم این شرکت براى متوقف کردن پخش برنامه‌هاى برخى از شبکه‌هاى فارسى زبان به دنبال ارسال پارازیت از سوى جمهورى اسلامى انتقاد کرده است.

در نامه‌اى که روز جمعه از سوى سازمان دیده‌بان حقوق بشر خطاب به رئیس شرکت فرانسوى یوتل‌ست منتشر شده، این سازمان طرفدار حقوق بشر، که در نیویورک مستقر است خواستار توضیح شرکت یوتل‌ست درباره توقف پخش برنامه‌هاى شبکه‌هاى بى‌بى‌سى فارسى و صداى آمریکا و اقدامات آن در مقابله با ارسال سانسور از سوى ایران شده است.

از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهورى سال گذشته و آغاز اعتراض‌هاى مردمى نسبت به این نتایج، حکومت جمهورى اسلامى با صرف هزینه‌‌هاى هنگفت اقدام به ارسال پارازیت روى برخى‌ شبکه‌هاى ماهواره‌اى فارسى‌زبان از جمله تلویزیون فارسى صداى آمریکا و شبکه تلویزیونى بى‌بى‌سى فارسى کرده است.

به دنبال این اقدام جمهورى اسلامى ایران که بر اساس اعلام شرکت یوتل‌ست باعث ایجاد اختلال در پخش برنامه‌هاى سایر شبکه‌هاى تلویزیونى از طریق ماهواره هاتبرد شده بود، این شرکت از ادامه پخش برنامه‌هاى شبکه‌هاى بى‌بى‌سى فارسى و صداى آمریکا خوددارى کرده است.

در نامه سازمان دیده‌بان حقوق‌ بشر به شرکت یوتل‌ست با اشاره به توقف پخش برنامه‌هاى این دو شبکه از طریق ماهواره هاتبرد ۶ آمده است، این شرکت فرانسوى برنامه‌هاى شبکه‌هاى بى‌بى‌سى فارسى و صداى آمریکا را روى دو ماهواره دیگر پخش مى‌کند، که دریافت آن در ایران ساده نیست.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین از مدیر شرکت یوتل‌ست این پرسش را مطرح کرده است که آیا این شرکت پیش از توقف پخش برنامه‌هاى بى‌بى‌سى فارسى و صداى آمریکا از طریق ماهواره هاتبرد ۶، راه‌حل‌هاى دیگرى را براى مقابله با اقدام ایران جست‌و جو کرده است یا خیر.

در حالى که دیده‌بان حقوق بشر در نامه خود به مدیر اجرایى شرکت یوتل‌ست خواستار توضیح دقیق اقدامات این شرکت به منظور مقابله با ارسال پارازیت از سوى جمهورى اسلامى شده است، این شرکت فرانسوى در اواخر اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود، در ماه‌هاى پیش از آن دو بار از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» روى شبکه‌هاى بى‌بى‌سى فارسى و صداى آمریکا شکایت کرده است.

پیشتر نیز عزت‌الله ضرغامى، رئیس صدا و سیماى جمهورى اسلامى در سخنانى در تأیید ارسال پارازیت از سوى ایران گفته بود: «ما پارازیت مى‌فرستیم، آنها هم پارازیت مى‌فرستند و سپس کانال‌هاى ما روى ماهواره آنها قطع مى‌شود.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نامه خود خطاب به مدیر اجرایى شرکت یوتل‌ست با استناد به این سخنان رئیس صدا و سیماى جمهورى اسلامى خاطر نشان کرده است، تلاش روزافزون ایران براى ایجاد اختلال در رسانه‌هاى خارجى در راستاى «محدود کردن آزادى اطلاعات و آزادى بیان در داخل کشور» صورت مى‌گیرد.

از سوى دیگر شبکه‌هاى صداى آمریکا، بى‌بى‌سى فارسى و دویچه‌وله نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ با انتشار بیانیه‌اى ارسال پارازیت از سوى ایران روى برنامه‌هاى خود را به شدت محکوم کرده بودند.

همچنین اتحادیه اروپا نیز پیشتر با جمهورى اسلامى ایران به دلیل ارسال پارازیت روى شبکه‌هاى ماهواره‌اى هشدار داده و خواستار پایان این گونه اقدامات شده بود.
XS
SM
MD
LG