لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

خانواده آیت‌الله بهشتی امسال مراسم بزرگداشت وی را برگزار نمی‌کنند


علیرضا بهشتی، یکی از پسران آیت الله بهشتی که در جریان رویدادهای پس از انتخابات بازداشت شده بود.
علیرضا بهشتی، یکی از پسران آیت الله بهشتی که در جریان رویدادهای پس از انتخابات بازداشت شده بود.
در حالی که خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله منتظری اعلام کرده‌اند، به دلیل «جو حاکم و جلوگیری از اذیت و آزار شرکت کنندگان» از برگزاری مراسم سالگرد هفتم تیر خودداری خواهند کرد، «ستاد مرکزی بزرگداشت شهدای هفتم تیر» از برگزاری مراسمی به همین مناسبت خبر داده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی «کلمه» در آستانه سالگرد هفتم تیرماه، اعضای خانواده آیت‌الله بهشتی با انتشار اطلاعیه‌‌ای اعلام کرده‌اند، امسال مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان حادثه انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ برگزار نخواهد شد.

در این اطلاعیه بدون اشاره مستقیم به دلیل لغو این مراسم که هر ساله از سوی خانواده آیت‌الله بهشتی برگزار می‌شد، آمده است: «به آگاهی می‌رسانیم که با توجه به جوانب گوناگون، به ویژه ضرورت پاسداشت حریم این شهیدان، این مجلس در سال جاری برگزار نخواهد شد.»

آیت‌الله بهشتی، رئیس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی به همراه شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و سایر مقام‌های عالی‌رتبه وقت ایران در روز هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی کشته شد.

با وجود آنکه رهبران و رسانه‌های جمهوری اسلامی همواره از آیت‌الله بهشتی به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی یاد کرده و حتی از وی با عنوان «شهید مظلوم» نام می‌برند، اما در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اعضای خانواده وی نیز از سوی حاکمیت به شدت تحت فشار قرار گرفتند.

علیرضا بهشتی، یکی از پسران آیت‌الله بهشتی، که در جریان مبارزات انتخاباتی به عنوان یکی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی فعالیت می‌کرد، به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات بازداشت و در زندان دچار حمله قلبی شد.

همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی حتی در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری اجازه عرضه کتاب‌های آیت‌الله بهشتی را در این نمایشگاه نداده بودند.

از سوی دیگر روز شنبه خانواده محمد منتظری، از دیگر کشته‌شدگان سرشناس حادثه انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌ بودند، «به دلیل وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند، و برای جلوگیری از آزار و اذیت افراد شرکت کننده»، از برگزاری مراسم سوگواری برای فرزند آیت‌الله منتظری خودداری می‌کنند.

در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی آیت‌الله منتظری منتشر شده است، با اشاره به «اهانت‌ها و‏ ‏برخوردهای خشن» با آیت‌الله منتظری پس از برکناری وی از قائم مقامی رهبری و نیز برخوردهای صورت گرفته در جریان مراسم خاکسپاری وی در سال گذشته، آمده است: «‏امروز با وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب را نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند، و ملتی را سوگوار عزیزان از دست رفته و آمال تباه شده آنان‏ ‏کرده است، چگونه می‎توان مراسم و یادبودی داشت و در مراسم عزای آن‏ ‏عزیز به سوگ نشست.»

اعلام برگزار نشدن مراسم سالگرد کشته‌شدگان حادثه هفتم تیر از سوی خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله منتظری یادآور لغو پی‌درپی مراسم مختلف مربوط به اصلاح‌طلبان در سال گذشته و در اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری است.

در شهریور ماه سال گذشته برای نخستین بار در طول سال‌های گذشته مراسم احیا در آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار نشد.

چنین مراسمی در سال‌هاى گذشته در شب‌هاى ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان كه به شب‌هاى قدر معروف هستند، برگزار مى‌شد كه در آن چهره‌هايى مانند محمد خاتمى، على‌اكبر ناطق نورى و حسن روحانى سخنرانى مى‌كردند.

سايت‌هاى خبرى نزدیک به اصلاح‌طلبان علت لغو اين مراسم را در سال گذشته، فشارهاى سياسى به علت نگرانى مقام‌هاى جمهورى اسلامى از تجمع معترضان به نتايج انتخابات و نیز خشم رئیس دولت دهم و حامیانش از سه سخنران مراسم یاده شده اعلام كرده بودند.

از سوی دیگر در حالی که خانواده‌های آیت‌الله بهشتی و منتظری اعلام کرده‌اند، امسال مراسمی را به مناسبت هفتم تیر برگزار نخواهند کرد، خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه به نقل از «ستاد مرکزی بزرگداشت شهدای هفتم تیر» اعلام کرده‌اند، مراسمی به همین مناسبت در بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

پیشتر نیز سپاه پاسداران با در اختیار گرفتن مسئولیت برگزاری مراسم درگذشت آیت‌الله خمینی در روز چهاردهم خرداد ماه، حتی در ترکیب میهمانان حاضر در این مراسم دخالت کرد و در عوض برای گروه‌های حامی دولت این فرصت فراهم شد که در حضور آیت‌الله خامنه‌ای، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را آماج شعارهای خود قرار دهند.
XS
SM
MD
LG