لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

اوباما: هیج گزينه‌ای را در قبال ایران از روی ميز حذف نکرده‌ام


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی اسرائيلی گفته است که «اطمینان» می دهد برای حل مناقشه هسته ای ایران هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده است.

باراک اوباما درمصاحبه با شبکه ۲ تلويزیون اسرائيل که روز پنجشنبه پخش شد، همچنين گفته است: «دستيابی ايران به سلاح هسته ای غير قابل قبول است و ما برای جلوگیری از وقوع چنين اتفاقی، دست به هر اقدامی خواهيم زد».

باراک اوباما در پاسخ اين پرسش که آيا نگرانی نيستيد که اسرائيل با حمله به تاسيسات هسته ای ايران، آمريکا را غافلگير کند، گفت: «روابط بين آمريکا و اسرائيل به اندازه کافی قوی است و هيچکدام از ما تلاشی برای غافلگير کردن دیگری نمی کند».

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرده است: «ما تلاش می کنيم که درباره اين نگرانی مشترک هماهنگ باشيم و (بنيامين ) نتانياهو، نخست وزير (اسرائيل) به اين رويکرد متعهد است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائيل که تنها دارنده سلاح هسته ای در خاورميانه محسوب می شود، جمهوری اسلامی را اصلی‌ترين تهديد برای خود می داند. محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، از زمان روی کار آمدن خواستار محو اسرائيل شده است.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود درصدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است.

اسرائيل می گويد برای حل مناقشه هسته ای ايران همه گزينه ها و از جمله گزينه نظامی را مد نظر خواهد داشت.

اسرائيل در سال ۱۹۸۱ تاسيسات هسته ای عراق را بمباران کرد و درسال ۲۰۰۷ تاسيساتی را در سوريه بمباران کرد و مدعی شد اين تاسيسات اتمی سوريه بوده است.

الويت اصلی سياست خارجی آمریکا

باراک اوباما در بخش ديگری از اين گفت گو تصريح کرده است که به رغم انکار ايران، همه نشانه حاکی از آن است که «آنها به دنبال دستيابی به سلاح های اتمی هستند».

رييس جمهوری آمريکا همچنين تاکيد کرده است جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی الويت اصلی دولت او است.

باراک اوباما گفته است: «مهم ترين تهديد برای اسرائيل، ايران و ظرفيت دستيابی اين کشور به سلاح اتمی است، واين الويت اول سياست خارجی ۱۸ ماه گذشته ام بوده است».

رييس جمهوری آمريکا می گويد: «ما در را برای حل اين چالش از طريق ديپلماتيک باز گذاشته ايم».

وی اضافه کرده است: «من به شما اطمينان می دهم که گزينه ها را از روی ميز حذف نکرده ام».

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط با غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با رد اين در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران، آمريکا و اروپا نيز تحريم های يکجانبه ای عليه ايران اعمال کرده اند.

در همین زمینه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، که برای شرکت در کنفرانس گروه هشت به نيجريه سفر کرده است، روز پنجشنبه با اشاره به این که قطعنامه علیه ایران «کاغذ» است، می گويد اين تحريم کوچکترين اثری بر برنامه هسته ای ايران نخواهند داشت.

این در حالی است که رهبران مخالفان دولت در ایران با انتقاد از سیاست های هسته ای دولت دهم می گویند این تحریم ها بر زندگی مردم اثر می گذارد.

میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، در واکنش به قطعنامه اخیر علیه ایران گفته است:«اينکه بگویيم اين قطعنامه چون يک دستمال استفاده شده است مصائب ناشی از سياست‌های پر هياهو و عوامفريبانه را تخفيف نخواهد داد».
XS
SM
MD
LG