لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

تركيه و برزيل خواستار انعطاف ايران در مذاكرات اتمى با غرب شدند


منوچهر متکی (راست)، وزیر امور خارجه ایران همراه با سلسو آموریم، همتای برزیلی اش
منوچهر متکی (راست)، وزیر امور خارجه ایران همراه با سلسو آموریم، همتای برزیلی اش
وزيران امور خارجه برزيل و تركيه كه براى مذاكره با همتاى ايرانى خود در استانبول به سر مى‌برند، روز يكشنبه از جمهورى اسلامى خواستند تا در مذاكره با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش انعطاف و شفافيت بيشترى به خرج دهد.

مذاكرات وزيران امور خارجه سه كشور در استانبول تركيه براى فراهم كردن زمينه‌هاى اجراى طرح مبادله سوخت اتمى و همچنين از سرگيرى گفت‌وگوهاى ايران با كشورهاى گروه پنج به علاوه يك شامل آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان بر سر برنامه اتمى جمهورى اسلامى است.

احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه، در كنفرانس خبرى مشترک با همتاى برزيلى خود گفت: «آنچه كه ما از ابتدا به طرفين مذاكرات گفته‌ايم اين است كه تمام مسائل بايد به صورت باز و شفاف مورد بحث قرار گيرد.»

سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل نيز با اشاره به اينكه طرحى براى مذاكرات فنى آماده است اظهار داشت: «ما همواره ايران را تشويق كرده‌ايم تا موضعى انعطاف‌پذير داشته و در گفت‌وگوها حضور پيدا كند.»

وى با بيان اينكه ايران حق دارد تا برنامه هسته‌اى صلح‌آميز داشته باشد، گفت: ولى بايد همزمان به جامعه جهانى اطمينان دهيم كه اين برنامه اهداف نظامى ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزارى‌ها، گفت‌وگوهاى روز يكشنبه به درخواست منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، صورت مى‌گيرد و هنوز مشخص نيست كه آيا طرفين بيانيه‌اى در اين زمينه صادر خواهند كرد.

جمهورى اسلامى ايران اميدوار است كه با پر رنگ‌تر كردن نقش تركيه و برزيل در مذاكرات با غرب، در ائتلاف آنها عليه تهران شكاف ايجاد كند.

رهبران ايران، تركيه و برزيل در ۲۷ ارديبهشت ماه گذشته قراردادى امضا كردند كه بر اساس آن تهران موافقت كرد تا ۱۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غناى ۳.۵ درصد خود را به تركيه ارسال كند تا بعد از سوى روسيه و فرانسه به سوخت اتمى مورد نياز رآكتور تحقيقاتى تهران تبديل شود.

به رغم امضاى اين قرارداد، شوراى امنيت سازمان ملل متحد در روز نهم ژوئن، قطعنامه ۱۹۲۹ را كه تحريم‌ها عليه جمهورى اسلامى ايران را تشديد مى‌كند به تصويب رساند. اين قطعنامه با رأى منفى تركيه و برزيل روبه‌رو شد.

ماه گذشته، محمود احمدى نژاد، رئيس‌جمهور ايران اعلام كرد كه تهران مذاكرات با گروه پنج به علاوه يک را به مدت دو ماه به تعويق مى‌اندازد تا به گفته وى، «اين كشورها به دليل تصويب قطعنامه شوراى امنيت تنبيه شوند.»

هفته گذشته، منوچهر متكى و كاترين اشتون، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا كه نمايندگى گروه پنج به علاوه يک را بر عهده دارد اعلام كردند كه مذاكرات مى تواند در اوايل ماه سپتامبر از سر گرفته شود.

تمايل طرفين به آغاز مذاكرات در حالى صورت مى‌گيرد كه ايالات متحده آمريكا به تازگی تحريم هاى يكجانبه بر ضد ايران را افزايش داده و قرار است وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا نیز روز دوشنبه در بروكسل گردهم آيند تا اقدامات تنبيهى بيشترى را عليه تهران تصويب كنند.
XS
SM
MD
LG