لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

رئیس پیشین سیا: حمله به ایران چه‌بسا بدترین گزینه نباشد


مایکل هایدن، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
مایکل هایدن، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای و نیز با زیر سئوال بردن کارآیی تحریم‌ها گفته است، حمله نظامی به ایران «چه بسا بدترین گزینه موجود» برای بازداشتن ایران از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نباشد.

مایکل هایدن، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که تحریم‌ها برای متوقف ساختن برنامه برنامه هسته‌ای هسته‌ای جمهوری اسلامی و جلوگیری از رفتن به سوی جنگ‌افزارهای هسته‌ای موفقیت‌آمیز نبوده است.

این ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را برعهده داشت، با ابراز نگرانی نسبت به دستیابی ایران به توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای آن را به اندازه تولید این گونه جنگ‌افزارها در ایران، «بی‌ثبات کننده» خوانده است.

مایکل هایدن همچنین با بیان این که در دوران ریاست وی گزینه حمله هوایی به ایران در پائین فهرست گزینه‌های ممکن قرار داشت، افزوده است: «به نظر شخصی‌ام و لازم است روی این(شخصی بودن) تاکید کنم، که چندی است به این تلقی رسیده‌ام که چه بسا این گزینه از همه نتایج ممکن بدتر نباشد.»

سخنان رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این باره تنها چند روز پس از آن بر زبان آورده شده است که برپایه برخی گزارش های منتشر شده، ۴۷ تن از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای از اقدامات احتمالی اسرائیل علیه ایران حمایت کرده بودند.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، این نمایندگان جمهوری‌خواه که پیش‌نویس مورد حمایت آنها توسط لویی گومرت، از ایالات تگزاس، به کمیته روابط خارجی ارائه شده است، در قطعنامه پیشنهادی خود با حمایت آشکار از حمله احتمالی اسرائیل به ایران، تاکید کرده‌ بودند، کنگره ایالات متحده از اقدام احتمالی اسرائیل برای استفاده از «همه ابزارهای لازم» علیه ایران از جمله «استفاده از نیروی نظامی» حمایت خواهد کرد.

این اظهار نظر رئیس پیشین سیا و نیز حمایت برخری نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا از حمله نظامی علیه ایران در حالی است که وزارت دفاع ایالات متحده در ماه آوریل سال جاری اعلام کرده بود، حمله به ایران «در آینده نزدیک» در دستور کار آمریکا قرار ندارد.

با این حال پنتاگون استفاده از گزینه نظامی برای پایان بخشیدن به تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته است. هر چند در ماه‌های گذشته برخی از فرماندهان بلندپایه نظامی آمریکا نسبت به پیامدهای منطقه‌ای حمله نظامی به ایران هشدار داده‌اند.

کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند و ایران را متهم می‌کنند که در پوشش این برنامه درصدد دستیابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است.

اما تهران همواره این اتهام را رد کرده و اعلام کرده است، برنامه اتمی‌اش کاملاً صلح آمیز و در راستای تولید انرژی و مصارف پزشکی است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته‌ است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، متوقف سازد.

علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت ایالات متحده و سایر کشورهای غربی نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده‌اند که به مراتب پردامنه‌تر از تحریم‌های شورای امنیت است.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کنند، بارها تاکید کرده‌اند، هر چند از تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به صرف‌نظر کردن از این برنامه حمایت می‌کنند، اما حمله نظامی را به عنوان یک راه‌‌حل احتمالی از دستور کار خود خارج نمی‌کنند.
XS
SM
MD
LG