لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

جلوگیری نيروهای ضد شورش از تجمع خانواده های زندانيان سياسی در مقابل دادستانی


تصویری از خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران در روز چهارشنبه- عکس از کلمه
تصویری از خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران در روز چهارشنبه- عکس از کلمه
نيروهای ضد شورش پلیس مانع تجمع خانواده های هفده زندانی سياسی اعتصاب کننده، در مقابل دادستانی تهران شده اند و گزارش هایی از وخامت حال تعدادی از این زندانیان منتشر شده است.

يکی از اعضای خانواده های زندانيان سياسی به راديو فردا گفته است برای پيگيری وعده های معاون دادستان تهران صبح روز چهارشنبه خانواده های زندانيان سياسی به دادستانی تهران مراجعه کردند که نيروهای ضد شورش مانع از تجمع آنها شدند.

در همین زمینه، «کلمه» نیز گزارش داده است که «نيروهای پليس ضد شورش که باتوم در دست داشتند با حمله به خانواده های زندانيان سياسی در سبزه ميدان تهران مقابل دراصلی اداره کل دادستانی تهران ،عکس های زندانيان سياسی را به زور از دست خانواده ها بيرون کشيدند و ضمن پاره کردن عکس ها ،به مادران زندانيان فحاشی و توهين کردند.»

اعتصاب هفده نفر از زندانيان سياسی زندان اوين از ده روز پيش در اعتراض به بد رفتاری ماموران و زندانبانان ،شرايط بد بند ۳۵۰ و همچنين قطع ملاقات ها آغاز شد و همزمان اعضای خانواده های اين زندانيان نيز در اعتراض به عدم رسيدگی به خواسته‌های آنها، چند بار دست به تجمع های اعتراضی درمقابل دادستانی و زندان اوين زده اند.


در همين حال رسانه ها از وخامت حال تعدادی از زندانيان اعتصاب کننده، خبر داده و نوشته اند پنج نفر از آنها به بهداری زندان منتقل شده اند.

«جرس» نوشته است عبدالله مومنی، فعال دانشجويی، بهمن احمدی امويی، روزنامه نگار، جعفراقدامی فعال مدنی، ابراهيم (نادر) بابايی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ايران و عراق و کيوان صميمی ، روزنامه نگار از جمله زندانيانی بودند که روز سه شنبه در نهمين روز از اعتصاب غذا به بهداری زندان اوين منتقل شدند.

فاطما آدينه وند، همسر عبدالله مومنی روز چهارشنبه در گفت وگو با راديو فردا گفته است:«امروز ده روز است که من هيچ خبری از آقای مومنی ندارم و نمی دانم در چه وضعيتی به سر می برد، آيا هنوز در اعتصاب و در انفرادی است يا به بهداری منتقل شده است.»

فاطمه آدينه وند در مورد پيگيری وضعيت همسرش می گويد:«هيچ جوابی به ما نمی دهند و برخورد آنها با ما خیلی بد است. هميشه می گويند برو کار شما درست می شود ولی معلوم نيست کی درست می شود الان ده روز است که ما از عزيزانمان هيچ اطلاعی نداريم».

نامه به مراجع و علما

در همين حال جمعی از خانواده های اين زندانيان سياسی در نامه ای به مراجع و علما، از آنا ن خواسته اند به دليل بی توجهی مسئولان به خواسته های زندانيان، به وضعيت اعتصاب کنندگان رسيدگی کنند.

به گزارش «کلمه» در اين نامه خانواده های زندانيان از مراجع و علما خواسته اند:« حالا که مسئولان و مراجع ذیربط صدای اعتراض ما را نمی شنوند و اگر هم بشنوند به جای رسيدگی تهديد به شرايط و اوضاع بدتر می کنند، به داد ما برسيد و به وضعيت زندانيان سياسی بند ۳۵۰ که در انفرادی و اعتصاب غذا به سر می برند و نيز بند نسوان (زنان) که طبق آخرين اخبار واصله شرايطی بس نامطلوب دارند، از طريق اعزام نماينده و يا هر طريقی که مصلحت می دانيد، رسيدگی فرماييد.»

علی مليحی فعال دانشجويی و عضو ادوار تحکيم وحدت، بهمن احمدی امويی روزنامه‌نگار، حسين نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجويی و سخنگوی ادوار تحکيم وحدت، علی پرويز فعال دانشجويی، حميدرضا محمدی فعال سياسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری از جمله زندانيان سياسی هستند که دست به اعتصاب غذا زده اند.

ضيا نبوی دانشجوی محروم از تحصيل، ابراهيم بابايی فعال مدنی، کوهيار گودرزی فعال حقوق بشر، مجيد دری فعال دانشجويی، مجيد توکلی فعال دانشجويی، کيوان صميمی روزنامه‌نگار، غلامحسين عرشی و محمد حسين سهرابی‌راد ديگر زندانيانی هستند که در اعتصاب غذا به سر می برند.

به دنبال اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال گذشته که اعتراض‌های گسترده‌‌ای را در شهرهای مختلف ايران در پی داشت، شمار زيادی از فعالان سياسی، مطبوعاتی و معترضان بازداشت و بسياری از آنها در آنچه که «دادگاه‌های نمايشی» خوانده شده، به چندين سال زندان محکوم شده‌اند و عده‌ زيادی نيز بدون هيچ گونه محاکمه‌ای همچنان در زندان به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG