لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

رویترز: کره جنوبی در فکر پیوستن به جمع تحریم‌کنندگان ایران


رابرت آین‌هورن (چپ) در کنار رهبر حزب دموکرات کره جنوبی
رابرت آین‌هورن (چپ) در کنار رهبر حزب دموکرات کره جنوبی
خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در سئول می‌گوید که دولت کره جنوبی در حال سبک و سنگین کردن پیوستن به جمع کشورهایی است که جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند. ایران چهارمین تأمین‌کننده بزرگ نفت خام برای کره جنوبی است، و سئول برای چرخاندن چرخ اقتصاد بزرگ خود به انرژی نیاز فراوان دارد.

در دو ماه گذشته و پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا با تحریم‌هایی یک‌جانبه بر بار این تحریم‌ها افزود و پس از آن کانادا،‌ استرالیا، و اتحادیه اروپا در این اقدام به آمریکا پیوستند.

مقامات کشورهای غربی می‌گویند این تحریم‌ها را با هدف فشار هر چه بیشتر بر مقامات جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کنند تا آنها را وادارند از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بردارند.

به نظر می‌رسد کره جنوبی، از اصلی‌ترین متحدان آمریکا در آسیا، از زمانی به فکر پیوستن به جمع تحریم‌کنندگان ایران افتاده است که نماینده ویژه باراک اوباما در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات هفته گذشته به سئول سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت آین‌هورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، در سفر روز دوشنبه خود به سئول، پایتخت کره جنوبی، از مقامات این کشور خواسته است به گروه کشورهایی بپیوندد که تهران را تحت فشار گذاشته‌اند.

این در حالی است که چون ایران چهارمین تأمین‌کننده نفت برای کره جنوبی است، قطع واردات نفت ایران می‌تواند اثری عظیم بر اقتصاد این کشور داشته باشد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه از قول یک مقام ارشد در دولت کره جنوبی که نخواسته است نامش فاش شود گفت:‌ «این می‌تواند به اقتصاد ما لطمه بسیار بزند. دولت در موقعیت بسیار دشواری است.»

کره جنوبی که چهارمین اقتصاد بزرگ در قاره آسیاست از نظر خرید نفت خام در مقام پنجم جهان قرار دارد و از این میان حدود ۱۰ درصد از نیازهای خود را از منابع ایران تأمین می‌کند.

در این میان واشنگتن در حالی از سئول دعوت کرده است که به جمع تحریم‌کنندگان ایران بپیوندد که کره جنوبی پس از بحران اقتصادی جهانی اخیر بخش اعظم تلاش خود را بر بهبود شرایط برای شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز کرده، و ایران برای بسیاری از این شرکت‌ها از جمله مهم‌ترین بازارها به شمار می‌رود.

به گفته خبرگزاری رویترز، ایران برای صنایع اتومبیل‌سازی و وسایل خانگی کره جنوبی بازاری چهار میلیارد دلاری به حساب می‌آید و حدود دو هزار تولیدکننده کره‌ای با ایران رابطه تجاری دارند.
XS
SM
MD
LG