لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

کلینتون خواستار توقف اعدام‌های قریب‌الوقوع در ایران شد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده،‌ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت برخی از زندانیان محکوم به اعدام ایران از جمله سکینه محمدی‌ آشتیانی، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم کلینتون روز سه‌شنبه، بیستم مردادماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگرچه دولت جمهوری اسلامی گفته است حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی را اجرا نخواهد کرد، سرنوشت این محکوم همچنان نامعلوم است.

وی همچنین به پرونده ابراهیم حمیدی، جوان ۱۸ ساله‌ای اشاره کرد که در خردادماه ۱۳۸۹ در دادگاه کیفری آذربایجان شرقی به اتهام «لواط» به اعدام محکوم شده است.

خانم کلینتون تصریح کرد که آقای حمیدی در معرض اعدام قریب‌الوقوع قرار دارد و این در حالی است که وکیل این پرونده طی روزهای گذشته مجبور به ترک ایران شده است.

اشاره خانم کلینتون به محمد مصطفایی وکیل چندین پرونده از جمله پرونده‌های خانم محمدی آشتیانی و آقای حمیدی است که به دنبال احضار به دادگاه و دستگیری نزدیکانش پس از چندین روز اختفا در ایران، در تاریخ ۱۳ مردادماه از دفتر سازمان ملل متحد در ترکیه تقاضای پناهندگی کرد.

خانم کلینتون همچنین خاطرنشان کرد که به باور ایالات متحده، تعدادی از زندانیان پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران در معرض اعدام قریب‌الوقوع قرار دارند و در این میان به جعفر کاظمی، محمد حاج‌آقایی و جواد لاری اشاره کرد که هر سه در شهریورماه سال گذشته دستگیر و در دادگاه به اتهام «محاربه»‌ به اعدام محکوم شدند.

وی در ادامه گفت: «ایالات متحده از دولت ایران می‌خواهد به دلیل تعهداتش به میثاق بین‌المللی مدنی و حقوق بشری این اعدام‌ها را متوقف و تمامی زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر دربند را فوراً آزاد کند.»

اشاره خانم کلینتون به عهدنامه ۱۹۶۶ سازمان ملل متحد بر سر برخورداری از آزادی‌های بنیادین است که در سال ۱۹۵۴و پیش از انقلاب اسلامی به تصویب مجلس ایران نیز رسید.

وی همچنین در این بیانیه با مردم ایران اعلام همبستگی کرد و افزود که ایالات متحده از این‌ که مقامات جمهوری اسلامی حقوق مدنی شهروندانش را زیر پا می‌گذارد، به‌شدت نگران است.

پی جی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «به طور حتم ما نگرانی‌های دیرینی در مورد آزار و اذیت اقلیت‌ها در داخل ایران داریم.»

وی در ادامه تصریح کرد که بحث بر سر مسئله نقض حقوق بشر در ایران در دستور کار دیدار آتی ایران و گروه وین بر سر مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی قرار دارد.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند که مذاکرات ایران و گروه وین تنها بر سر تبادل سوخت هسته‌ای خواهد بود.
XS
SM
MD
LG