لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

پخش «اعترافاتی» منسوب به سکینه محمدی از تلویزیون ایران


تظاهرات علیه سنگسار سکینه محمدی آشتیانی در لندن
تظاهرات علیه سنگسار سکینه محمدی آشتیانی در لندن
برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دو تلویزیون دولتی ایران، چهارشنبه‌شب به پخش اظهارات زنی چادری با صورت پوشیده پرداخت که به گفته این برنامه سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، است و به مشارکت در قتل همسر خود «اعتراف» می‌کند.

زن حاضر در این برنامه که با عنوان «ماجرای قتل آلوده به فساد» پخش شد، اعتراف کرد که «در قتل شوهر خود دست داشته‌است».

سکینه محمدی آشتیانی، مادر دو فرزند نوجوان، در سال ۸۴ به جرم مشارکت در قتل همسرش به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد، اما به تازگی با به جریان پرونده‌ای در موضوع «ارتباط نامشروع» برای وی تشکیل شده بود، موضوع سنگسار وی مطرح شد که با واکنش شدید بین‌المللی همراه بود.

خانم محمدی از سال ۱۳۸۵ در زندان تبریز به‌سر می‌برد و به گفته سازمان عفو بین‌الملل تاکنون به دلیل اتهام «ارتباط نامشروع» متحمل ۹۹ ضربه شلاق نیز شده‌است.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران اخیراً و پس از از اوج گرفتن اعتراض‌های بین‌المللی، به تعلیق حکم سکینه محمدی آشتیانی حکم داد؛ گرچه مقام‌های قضایی ایران می‌گوید که مجازات اعدامی که در ارتباط با مشارکت در قتل همسر متوجه خانم محمدی شده، در وقت مناسب اجرا خواهد شد.

برنامه خبری «۲۰:۳۰» در این زمینه آنچه را «تبلیغات رسانه‌های غرب» در مورد سنگسار سکینه محمدی نامید، محکوم کرد و درخواست بین‌المللی برای توقف اجرای این حکم را در جهت «ایجاد فشار بر ایران بر سر برنامه هسته‌ای» دانست.

در این برنامه تلویزیونی زنی که گفته شد سکینه محمدی آشتیانی است و گفته‌های او از آذری به فارسی ترجمه می‌شد «اعتراف» کرد یکی از خویشاوندان شوهرش که با او آشنایی داشته پیشنهاد قتل شوهر او را داده و خانم آشتیانی با این عمل موافقت کرده‌است.

چهره‌ «اعتراف‌کننده» در این برنامه به‌طور ناواضح نشان داده می‌شد و صدای او نیز در زیر صدای مترجم از وضوح کافی برخوردار نبود.



رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی در این برنامه اظهار داشت که این قتل در سال ۲۰۰۶ رخ داده و خانم محمدی آشتیانی شوهر خود را با دارویی بیهوش کرده تا فرد آشنای او بتواند شوهرش را با اتصال سیم برق به بدنش به قتل برساند.

پخش این برنامه «اعترافات» در حالی انجام می‌شود که سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل روز چهارشنبه از ایران خواسته‌بود تا نسبت به خانم محمدی «حرکتی انسانی» از خود نشان دهد و افزوده بود که این کار برای وجهه جمهوری اسلامی سودمند خواهد بود.

در همین حال کمیته بین‌المللی علیه سنگسار در واکنش به پخش این برنامه، آن را «تبلیغات مسموم» توصیف کرده‌است.

محمد مصطفایی، وکیل مدافع سکینه محمدی آشتیانی، پس از دریافت حکم جلب از سوی مقامات ایران و بازداشت همسرش ناچار به ترک ایران و سفر به نروژ شده‌است.

«توجیهی برای یک قتل»

محمد مصطفايی در گفت‌وگو با راديو فردا درباره برنامه «بيست و سی»‌ گفت که هدف از اين برنامه يا «توجيهی برای به قتل رساندن خانم محمدی است يا برای تخريب چهره وکيل مدافع او.»

آقای مصطفايی افزود: «بحثی که صدا و سيما در اين برنامه به آن نپرداخت بحث مجازات سنگسار بود.» به گفته اين وکيل، سکينه محمدی آشتيانی سه پرونده دارد. کيفر پرونده «رابطه نامشروع» ۹۹ ضربه شلاق بوده‌است که اجرا شده‌است. مجازات پرونده قتل ۱۰ سال حبس است که «هيچ ارتباطی به سنگسار ندارد» و در اين پرونده به اين خاطر که اوليای دم، يعنی فرزندان خانم محمدی رضايت داده‌اند موضوع قصاص و اعدام در مورد وی منتفی است.

به گفته محمد مصطفايی در مورد پرونده سوم يعنی پرونده زنا از آن‌جا که خانم محمدی ارتباط نامشروع را قبول می‌کند اما زنا را قبول نمی‌کند حکم سنگسار غير قانونی است.

آقای مصطفايی به راديو فردا گفت که در برنامه صدا و سيما، نه در اين مورد حرفی زده می‌شود و نه در مورد اين‌که دو قاضی از ۵ قاضی دادگاه خانم محمدی تاکنون برای او حکم برائت داده‌اند. به گفته آقای مصطفايی صدا و سيما اين موضوعات را مطرح نکرد و تنها موضوعات حاشيه‌ای را مطرح کرد.

به گفته مجری برنامه «بیست و سی»، خانم محمدی از وکیل مدافع خود «ناراضی» است و به گفته این مجری آقای مصطفایی «برای دریافت پناهندگی از غرب به رسانه‌های غربی کمک کرده‌است تا آتش تبلیغاتی علیه حکم سنگسار را بر افروزند».

«اعتراف‌کننده» این برنامه خطاب به وکیل مدافع خانم محمدی اظهار داشت که وی با انتشار خبر زندانی بودن او «آبروی او را در پیش فامیل‌ها برده» و پیش از این اخبار، «برخی از فامیل‌ها از زندانی بودن او خبر نداشته‌اند».

آقای مصطفایی پس از ورود به اسلو در یک نشست خبری درباره پرونده موکل خود گفت: «آمدن من به خارج از کشور و مهم‌تر از آن گرفتن همسر من، به نظر من شاید کمکی بوده برای اینکه سکینه محمدی از مرگ نجات پیدا بکند».

XS
SM
MD
LG