لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

ایران در رسانه های جهان: از احتمال حمله اسرائیل تا «اعترافات» آشتیانی


«نقطه بی‌بازگشت»، مقاله جفری گولدبرگ در نشریه آمریکایی «آتلانتیک» در مورد احتمال حمله اسرائیل به ایران، در رسانه های مختلف جهان بازتاب داشته است. روزنامه های متعددی نیز در مورد پخش اظهارات زنی چادری در تلويزيون جمهوری اسلامی که گفته می شود سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، است، خبر داده اند.


«نقطه بی‌بازگشت»


جفری گولدبرگ در مقاله تازه خود به نام «نقطه بی‌بازگشت» ‌در نشریه آمریکایی « آتلانتیک» موضوع احتمالات یک حمله نظامی توسط اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران را بررسی کرده‌است.

وی برای این منظور با حدود ۴۰ تن از تصمیم‌گیرندگان فعلی و پیشین سیاست اسرائیل مصاحبه کرده و مصاحبه‌های بسیاری نیز با مقام‌های آمریکایی و عرب انجام داده‌است.

وی می‌نویسد: «در بیشتر این مصاحبه‌ها این سؤال ساده را پرسیدم که درصد احتمال این‌که اسرائیل در آینده نزدیک به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند چقدر است؟ همه مصاحبه‌شونده‌ها به این پرسش پاسخ ندادند اما اجماعی که از پاسخ‌های داده شده به‌دست آمد این بود که شانس آغاز چنین حمله‌ای از سوی اسرائیل تا ماه ژوئیه آینده از ۵۰ درصد بیشتر است.»

نویسنده این مقاله از قول منبعی در ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده نقل می‌کند که در صورت «دخالت اسرائیل در حریم هوایی خاورمیانه، بخش خاورمیانه‌ای ستاد فرماندهی آمریکا دستور دارد تا هواپیماهای اسرائیلی را سرنگون نکند.»

جفری گولدبرگ در بخشی دیگر از این نوشتار آورده‌است که به اعتقاد او تحمیل تحریم‌های مخرب اقتصادی علیه ایران ممکن است مقام‌های جمهوری اسلامی را تا ۱۲ ماه دیگر از ادامه برنامه هسته‌ای خود منصرف کند.


«حتی اوباما هم»

استیو کلمانس در شماره ۱۲ اوت نشریه اینترنتی «هافینگتون پست» شرح و نقدی نوشته‌است بر روی مقاله «نقطه بی‌بازگشت» جفری گولدبرگ در زمینه احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات ایران.

کلمانس در بخشی از نقد خود می‌نویسد: «هر چند آن‌چه که گولدبرگ از سبد سیاستمداران اسرائیلی و آمریکایی برداشت کرده قابل اعتماد است اما او در مقاله‌اش در بازگویی این واقعیت که انگیزه اصلی اسرائیل از بحث حمله، فقدان اعتماد به اراده اوباما برای حمله است احتیاط می‌کند.»

به گفته نقدنویس «هافینگتون پست»: «تیم اوباما می‌داند که دنیا به اسرائیل به چشم یک کشور تحت‌الحمایه ایالات متحده نگاه می‌کند و در صورت هرگونه حمله اسرائیل به ایران دنیا نمی‌پذیرد که اسرائیل در این کار دست تنها عمل کرده‌باشد. بنا بر این با وجود عدم تمایل اوباما به باز کردن جبهه سومی در جنگ‌های خاورمیانه‌ای‌اش، آمریکا به نوعی ناچار به وارد شدن به گزینه جنگ خواهد شد.»

استیو کلمانس در ادامه می‌نویسد: «مصاحبه‌شوندگان کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا مکرراً خطاب به جفری گولدبرگ تأکید کرده‌اند که برای اوباما تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد.»

به گفته نقدنویس این مقاله، این نشان می‌دهد که حتی مقام‌های مختلف کاخ سفید هم چندان به سیاست رویکرد غیر نظامی باراک اوباما و باز گذاشتن درهای مذاکره با ایران باور ندارند و تأکید دارند که اگر ایران مسیرش را عوض نکند حتی کسی مثل باراک اوباما هم قادر به دست بردن به اسلحه خواهد بود.

«از حمله به ایران تا صلح خاورمیانه»

مجله کریستین ساینس مانیتور آمریکا در مقاله‌ای به نام «اختلاف بالقوه بر سر ایران را به صلح خاورمیانه تبدیل کنید» می‌نویسد از آنجایی که امکان حمله نظامی اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران وجود دارد، ایالات متحده باید در این زمینه، طرحی را در دست اجراء داشته باشد.

این مقاله می‌افزاید، برای این کار ایالات متحده باید با اسرائیل وارد «معامله بزرگی» شده و مسئله حمله احتمالی اسرائیل به ایران را که به گفته این مقاله می‌تواند منافع ایالات متحده را به خطر بیاندازد، به حل اختلاف اسرائیل با فلسطینی‌ها و برقراری صلح میان اسرائیل با جهان عرب، آن هم صلحی با معیارهای ایالات متحده، مشروط کند.

سکينه محمدی آشتيانی

روزنامه های متعددی از جمله فيگارو (فرانسه) و گاردين (بريتانيا) در مورد پخش اظهارات زنی چادری در تلويزيون جمهوری اسلامی که گفته می شود سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، است، خبر داده اند.

برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دو تلویزیون دولتی ایران، چهارشنبه‌شب به پخش اظهارات زنی چادری با صورت پوشیده پرداخت که به گفته این برنامه سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، است و به مشارکت در قتل همسر خود «اعتراف» می‌کند.
XS
SM
MD
LG