لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

شیوع بیمارى‌هاى واگیر در میان قربانیان سیل در پاکستان


ایالت سند پاکستان
ایالت سند پاکستان
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانى، شیوع بیمارى‌هاى واگیر در مناطق سیل‌زده پاکستان به مشکل جدى یراى حدود یک میلیون نفر از قربانیان سیل در این کشور تبدیل شده است.

به گزارش شبکه خبرى سى‌ان‌ان، سازمان بهداشت جهانى روز یکشنبه از شیوع بیمارى‌هاى واگیر در میان قربانیان سیل در پاکستان خبر داده است.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانى حدود ۲۰۴ هزار نفر از سیل‌زدگان به بیمارى اسهال مبتلا شده‌اند و شمار مبتلایان به بیمارى‌هاى واگیر پوستى مانند کچلى به ۲۶۳ هزار ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

همچنین به دنبال جارى شدن فاضلاب‌هاى آلوده در مناطق سیل زده بیش از ۲۰۴ هزار ۶۰۰ نفر از قربانیان سیل به بیمارى‌عفونت حاد مجارى تنفسى مبتلا شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانى اعلام کرده است، هزاران نفر دیگر از سیل‌زدگان نیز مشکوک به ابتلا به بیمارى مالاریا هستند.

بارش بى‌سابقه باران‌هاى موسمى از که از بیش از دو هفته پیش در مناطق گسترده‌ای از پاکستان آغاز شده، منجر به جارى شدن سیل شدید در حدود یک پنجم مساحت این کشور شده است.

‌سیل که از هند و افغانستان به سمت پاکستان جارى شده، به ویژه در سه ایالت سند، پنجاب و خیبر پختونخواه خسارات زیادى وارد کرده و مزارع کشاورزان را نابود کرده است.

در جریان سیل پاکستان، که بدترین فاجعه طبیعی در تاریخ این کشور به شمار می‌آید، تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده و زندگی بیست میلیون نفر نیز تحت تاثیر پیامدهای این سیل مختل شده است.

بان‌کى مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از سیل در پاکستان با عنوان یک «فاجعه جهانى» یاد کرده و خواستار کمک همه جهانیان به قربانیان سیل شده است.

در این میان سازمان بهداشت جهانى اعلام کرده است، براى جلوگیرى از شیوع بیمارى‌هاى واگیر مرتبط با آب در مناطق «چارسده، نوشرا و پیشاور» نیاز فورى به اسید و خدمات بهداشتى مانند تامین آب سالم آشامیدنى و مقابله با خطرات زیست محیطى است.

از سوى دیگر بر اساس اعلام شبکه تلویزیونى دولتى پاکستان، یوسف‌رضا گیلانى، نخست وزیر این کشور قصد دارد در روز سه‌شنبه در جلسه‌اى با حضور مقام‌هاى بهداشتى این کشور و نیز نهادهاى وابسته به سازمان ملل و سایر گروه‌هاى بین‌المللى، وضعیت بهداشتى در مناطق سیل زده را مورد بررسى قرار دهد.
XS
SM
MD
LG