لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

يک ديپلمات ايرانی دیگر به نشانه اعتراض استعفا کرد


فرزاد فرهنگيان، رايزن پیشین سفارت ايران در بروکسل
فرزاد فرهنگيان، رايزن پیشین سفارت ايران در بروکسل
يک ديپلمات ايرانی ديگر به نشانه اعتراض از سمت خود استعفا کرد. فرزاد فرهنگيان، رايزن دوم سفارت جمهوری اسلامی ايران در بروکسل، پايتخت بلژيک روز جمعه گذشته استعفای خود را داده و راهی اسلو، پايتخت نروژ شده است.

آقای فرهنگيان سومين ديپلمات ايرانی است که به نشانه اعتراض، از مسئوليت خود استعفا می کند. محمدرضا حيدری از سفارت ايران در نروژ و حسين عليزاده از سفارت ايران در فنلاند، دو نفری بودند که پيش از آقای فرهنگيان از مسئوليت خود استعفا کردند.

محمدرضا حيدری نخستين ديپلماتی که از سمت خود استعفا کرده، در گفت وگو با راديو فردا خبر استعفای آقای فرهنگيان را تاييد کرده و گفت که اين استعفا روز جمعه به طور رسمی فرستاده شده و قرار است روز سه شنبه (امروز) در اسلو، آقای فرهنگيان کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند.

آقای حيدری گفت:« آقای فرهنگيان در چارچوب کمپين سفارت سبز و در ندايی که خواستار اين شده که نمايندگان و ديپلمات ها به جای نمايندگی دولت کودتا، نماينده مردم مظلوم ايران باشند و با توجه به خفقانی که دولت جمهوری اسلامی ايجاد کرده، به ما پيوستند تا فرياد مردم ايران را به گوش جهانيان برسانند.»

فرزاد فرهنگيان بيش از دو سال است که در سفارت ايران در بروکسل مسئول بخش مطبوعاتی بوده است. محمدرضا حيدری می گويد فرزاد فرهنگيان به «کمپين سفارت سبز» پيوسته تا برخلاف آنچه دولت درون ايران می گويد که هيچ اتفاقی نيفتاده و همه چيز مرتب است، بگويد که جنبش سبز بيدار و پويا است.

فرزاد فرهنگيان فارغ التحصيل روابط بين الملل از دانشکده روابط بين الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی است و به مدت ۲۳ سال سابقه کار در وزارت خارجه جمهوری اسلامی را در سابقه خود دارد.

وی سه فرزند دارد و پيش از انجام ماموريت در بروکسل، در سفارتخانه های ايران در کشورهای سنگال و فرانسه کار کرده است.

محمدرضا حيدری درباره احتمال تقاضای پناهندگی آقای فرهنگيان به راديو فردا گفت «با توجه به مسئله حقوق بشر در غرب، اميدواريم دولت های غربی دوستان ما را بپذيرند و ما با اين حرکت دوستان، صدای مردم ايران را به گوش دنيا می رسانيم که می گويند با اين دولت کودتا نبايد مماشات و همکاری کنند.»

پس از خبر استعفای حسين عليزاده در فنلاند، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفته بود آقای عليزاده استعفا نداده و فقط ماموريتش به پايان رسيده و تقاضا کرده تا پايان سال تحصيلی فرزندانش در فنلاند بماند.

حسين عليزاده در گفت وگو با راديو فردا اين اظهارات را رد کرده و گفت: «بدانيد که من نفر آخر نيستم ( که استعفا می کنم)، ... آقای مهمانپرست، من دردی را از زبان ملت ( ايران) می‌گويم؛ مغولان با ما اين کار را کردند، اگر کردند، مغول بودند.»

وی همچنين در باره علت اقدام استعفای خود پس از گذشت بيش از يک سال از انتخابات رياست جمهوری و سرکوب معترضان به نتايج آن گفته است: « ما نيز سلولی از سلول‌های جامعه ايران عزيزمان هستيم. ما هم انسانيم، ما هم وجدان داريم... ما هم برای فرزندان خود پاسخی نداشتيم در مقابل اين همه ظلم، اين همه فجايع و نمی‌توانستيم توجيه کنيم اين همه رفتار نابخردانه‌ای که از يک دولت شما می‌بينيد.»
XS
SM
MD
LG