لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

نیویورک تایمز از بسته پیشنهادی تازه غرب برای مبادله سوخت خبر داد


ایران در مهرماه گذشته مذاکراتی را با نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه بر سر مبادله سوخت انجام داد که بی‌نتیجه ماند.
ایران در مهرماه گذشته مذاکراتی را با نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه بر سر مبادله سوخت انجام داد که بی‌نتیجه ماند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره روز پنجشنبه خود گزارش داده است که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله سوخت اتمی مورد نیاز تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید نزدیک به دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

این بسته پیشنهادی قرار است مبنای غرب برای مذاکره تازه با ایران باشد. مذاکراتی که انتظار می‌رود بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ نوامبر در وین برگزار شود و ایران گرچه تا کنون به این پیشنهاد پاسخ رسمی نداده است اما از برگزاری این دور از مذاکرات استقبال کرده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز بسته پیشنهادی تازه که برای سنجش میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر اراده مقام‌های جمهوری اسلامی آماده شده است، متضمن انتقال هزار و ۹۹۵ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران به خارج از کشور است.

میزانی که ایالات متحده و متحدانش را مطمئن خواهد کرد که ایران پس از ارسال آن به خارج از کشور، به اندازه ساخت دست کم یک بمب اتمی، اورانیوم لازم را در اختیار نخواهد داشت.

این میزان همچنین دو سوم بیشتر از مقدار اورانیوم ۳.۵ درصدی است که تهران در مهر ماه سال ۸۸ برای مبادله آن با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران به توافق اولیه رسیده بود.

در اواخر مهر ماه سال ۸۸ و همزمان با بالا گرفتن دوباره تنش‌ها بر سر برنامه‌ اتمى ایران به دلیل افشاى ساخت تأسیسات غنى‌سازى مخفى ایران در نزدیکى شهر قم، نمایندگان جمهورى اسلامى با شرکت در مذاکراتى در مقر آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در وین «موافقت اصولى» تهران را با پیشنهادى در باره مبادله سوخت هسته‌اى اعلام کرده بودند.

بر اساس این پیشنهاد که از سوی آمریکا حمایت می‌شد، قرار بود جمهورى اسلامى ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌سازى بیشتر و تبدیل آن به میله‌هاى سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز خود براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

با این حال تعلل مقام‌های ایرانی در ارائه پاسخ نهایی به این پیشنهاد و عزم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور، تنش بر سر برنامه اتمی تهران را تا مرز تصویب تحریم‌های جدید بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی بالا برد و درست پس از تصمیم شورای امنیت برای اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز به صورت یکجانبه محدودیت‌های تازه‌ای را در مورد ایران به اجرا گذاشتند.

گرچه به گزارش نیویورک تایمز، بسیاری از مقام‌های رسمی غربی از هم اکنون پیش‌بینی می‌کنند که پیشنهاد تازه غرب، برای تبادل سوخت، نیز از سوی تهران رد خواهد شد اما این مقام‌ها پیشنهاد جدید را گامی در جهت برآورده شدن تعهد دستگاه حاکمه اوباما برای تداوم مذاکرات به رغم افزایش فشارها علیه ایران می‌دانند.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است که این پیشنهاد نشان خواهد داد که طرف ایرانی آماده مذاکره است یا اینکه از این کار طفره خواهد رفت.

این مقام آمریکایی که به دلیل خاتمه نیافتن مذاکرات آمریکا و اروپا بر سر بسته جدید حاضر به افشای نام خود نبوده، افزوده است که غرب باید ایران را متقاعد کند که در صورتی که شروع به حرکت نکند «شرایط بدتر خواهد شد و نه بهتر».

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر از اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب اتمی برخوردار است و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ایران دست کم یکسال زمان نیاز دارد که موجودی اورانیوم کمتر غنی‌شده‌اش را برای استفاده در بمب اتمی فرآوری و پس از آن اقدام به ساخت بمب اتمی کند.

نیویورک تایمز در این مورد به اظهار نظر یک مقام رسمی آمریکایی دیگر اشاره کرده است که به تازگی گفته بود این فرصت یکساله زمان زیادی است و برای تصمیم‌گیری ایالات متحده و اسرائیل در مورد یک اقدام نظامی احتمالی با هدف متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کافی است.

آمریکا و اسرائیل از دیرباز ایران را به عدم شفافیت در برنامه اتمی‌اش متهم می‌کنند و معتقدند ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است.

ایران اما همواره با رد این ادعا، برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و هدف نهایی آن را تولید برق و محصولات پزشکی عنوان می‌کند اما در عین حال با تعیین غنی‌سازی به عنوان خط قرمز برنامه اتمی خود، حاضر به توقف آن نیست.
XS
SM
MD
LG