لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

کوشنر: به گفته متکی خبر اعدام قریب‌الوقوع سکینه آشتیانی صحت ندارد


برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که در گفت وگو با منوچهر متکی، وی تاکید کرده است که تحول تازه ای در پرونده سکینه محمدی آشتیانی رخ نداده و خبر اعدام قریب الوقوع اعدام این متهم صحت ندارد.

برنار کوشنر روز چهارشنبه، ۱۲ آبان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ضمن تماس تلفنی با منوجهر متکی، همتای ایرانی خود، وی اعلام کرده است که «مقامات رسمی ایران» تا این لحظه حکمی در مورد اتهام زنای خانم محمدی آشتیانی صادر نکرده‌اند و ادعای اعدام قریب الوقوع او صحت ندارد.

روز سه شنبه، فعالان فرانسوی حقوق بشر از احتمال اجرای حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی در روز چهارشنبه خبر دادند که به دنبال انتشار این خبر، اتحادیه اروپا و پس از آن ایالات متحده آمریکا نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده و خواستار متوقف شدن روند اجرای این حکم شدند. بریتانیا نیز اجرای چنین حکمی را «کاملا غیر قابل ‌قبول» دانست.

آقای کوشنر همچنین گفته است که در این تماس تلفنی خواستار عفو سکینه محمدی آشتیانی از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی شده است که مقامات جمهوری اسلامی در این مورد پاسخی نداده‌اند.

در بیانیه وزیر امور خارجه فرانسه آمده است: «ما از مقامات جمهروی اسلامی می‌خواهیم که به حقوق ابتدایی بشر احترام گذاشته، سیاست‌های سرکوب و ارعاب خود را متوقف کنند و افرادی را که بدون هیچ توجیهی در زندان به سر می‌برند، آزاد کنند.»

سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد پیش از این به اتهام زنای محصنه به سنگسار و به اتهام همکاری در قتل همسرش به اعدام با دار محکوم شده بود.

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها به حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی، رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که اجرای حکم سنگسار وی فعلا متوقف شده است.

این در حالی است که اخیراً مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران و رامین مهمانپرست اعلام کرده‌اند که برای این زن هیچ‌گاه حکم قطعی سنگسار صادر نشده بود.

مهمانپرست: می‌خواهند با حقوق بشر ایران را تحت فشار قرار دهند

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نسبت به انتشار خبر احتمال اعدام «قریب‌الوقوع» سکینه محمدی آشتیانی واکنش نشان داد و اعلام کرد که «دشمنان» برای فشار آوردن به ایران به سراغ حقوق بشر رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست، روز چهارشنبه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی گفته است: «دشمنان» زمانی که موضوع هسته‌ای مطرح نباشد، برای فشار آوردن به ایران سراغ مسائل دیگری از جمله موضوع حقوق بشر می‌روند.

آقای مهمانپرست در ادامه با اشاره به پادرمیانی برزیل و ترکیه در مورد پرونده خانم محمدی آشتیانی، اظهار عقیده کرد که «دشمنان»، این دو کشور را که همپیمانان ایران در امضای بیانیه تهران بودند «با یک توطئه سیاسی» نشانه گرفتند.

وی در مورد تلاش‌های برزیل برای متوقف کردن حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی گفت: «موضوع سکینه آشتیانی تا آنجا مورد دستاویز قرار گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری برزیل نیز مطرح بود و کاندیدای مورد حمایت داسیلوا رئیس جمهور برزیل در امضای بیانیه تهران حضور یافت و جانب ایران را گرفته بود تحت فشار قرار گرفت.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «برزیل قرار بود به خاطر دفاعی که از حق کرده بود و همکاری که در بیانیه تهران داشت یک جا جواب می‌گرفت و به همین دلیل موضوع سکینه آشتیانی علم شد.»

لوییز ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، در مرداد ماه از محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای خواسته بود تا اجازه دهند خانم آشتیانی به برزیل رفته و از آن کشور پناهندگی بگیرد که این پیشنهاد از سوی ایران رد شد.

رامین مهمانپرست همچنین بر تلاش ترکیه برای توقف حکم اعدام خانم محمدی آشتیانی صحه گذاشت و گفت: «در ترکیه نیز که پای دیگر امضای بیانیه تهران بود موضوع سکینه آشتیانی به شدت مطرح شد و به بهانه ترک بودن این زن موضوع در این کشور مانند برزیل خیلی دنبال شد.»

پیش از این روزنامه ترکیه‌ای «حریت» به نقل از یک منبع دیپلماتیک این کشور اعلام کرده بود که دولت ترکیه در پشت صحنه برای توقف حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی تلاش می‌کند.
XS
SM
MD
LG