لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

امیدواری آمریکا به از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در آینده نزدیک


دانیل پانمن،‌ معاون وزیر انرژی آمریکا
دانیل پانمن،‌ معاون وزیر انرژی آمریکا
ایالات متحده آمریکا ابراز امیدواری کرده است، به زودی تاریخ و محل انجام گفت و گوهای تازه هسته‌ای با جمهوری اسلامی اعلام شده و این گفت و گوها پس از گذشت بیش از یک سال وقفه در آن، از سرگرفته شود.

دانیل پانمن،‌ معاون وزیر انرژی آمریکا، روز پنچ‌شنبه در حاشیه نشست کارگروه بین‌المللی همکاری‌های هسته‌ای در اردن، با ابراز امیدواری نسبت به از سرگیری‌ گفت و گوهای هسته‌ای با ایران، به خبرگزاری رویترز گفته است: «امیدواریم به زودی تاریخ و محل انجام این گفت و گو‌ها تعیین شود.»

هفته گذشته نیز کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده بود، سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، در نامه‌ای خطاب به وی بر آمادگی تهران برای از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای تاکید کرده است.

آخرین دور گفت‌وگوهای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مهر ماه سال ۱۳۸۸ برگزار شده بود و از آن زمان تاکنون این گفت و گوها متوقف مانده است.

در این مدت و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تحریمی تازه‌ای علیه این کشور تصویب کرده و ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران اعمال کرده‌اند.

با این حال دانیل پانمن،‌ معاون وزیر انرژی آمریکا، گفته است: «ما آماده گفت و گو با ایران هستیم. از سرگیری گفت و گوها و پرداختن به مسائل عمده مربوط به پرونده هسته‌ای ایران کار درستی است.»

این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرده است، که اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای ناشی از اثرگذاری دور تازه تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

وی در این باره گفته است: «شما نتایج این سیاست را مشاهده می‌کنید. دلیل این که چرا خانم اشتون سرانجام پاسخ مثبتی از ایرانی‌ها برای از سرگیری گفت و گوها دریافت می‌کند،‌ همین است.»

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و همراه با شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار توقف فعالیت‌های حساسی مانند غنی‌سازی اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت بمب اتمی را نیز دارد، شده‌اند.

ایران تاکنون از تن دادن به این درخواست‌ها خودداری کرده و حتی پیشنهادی را که سال گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چند کشور درگیر در پرونده هسته‌ای ایران برای مبادله اورانیوم غنی شده این کشور با سوخت هسته‌ای رآکتور تهران ارائه شده بود، نپذیرفت.

اظهار امیدواری ایالات متحده آمریکا برای از سرگیری گفت و گوها با ایران در حالی است که واشنگتن در روزهای گذشته از سخت‌تر شدن شرایط مبادله سوخت هسته‌ای با ایران سخن گفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این باره، ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

ایالات متحده و متحدانش امیدوارند با خروج این میزان اورانیوم غنی شده از ایران، از استفاده احتمالی از این مواد هسته‌ای برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.

میزان اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران که باید در چارچوب پیشنهاد تازه کشورهای غربی از ایران خارج شود، حدود ۸۰۰ کیلوگرم بیشتر از میزان در نظر گرفته شده در پیشنهاد قبلی این کشورها به جمهوری اسلامی است که در نهایت از سوی تهران رد شد.

در شرایطی که انتظار می‌رود،‌ پیشنهاد تازه کشورهای غربی در مورد مبادله سوخت در محور گفت و گوهای پیش رو با ایران قرار داشته باشد، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در واکنش به اخبار منتشر شده در باره این پیشنهاد،‌ گفته بود،‌ مبادله سوخت هسته‌ای تنها باید در چارچوب بیانیه تهران صورت گیرد.

رهبران ایران، برزیل و ترکیه در اردیبهشت ماه سال جاری بیانیه‌ای را در تهران امضا کرده بودند که براساس آن ایران باید ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی شده خود را به ترکیه منتقل می‌کرد و در مقابل سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را دریافت می‌کرد.

با این حال کشورهای غربی این توافق را که در آستانه تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صورت گرفته بود، برای حل مساله هسته‌ای ایران ناکافی دانسته و آن را رد کرده بودند.

در این میان دانیل پانمن، ‌معاون وزیر انرژی آمریکا،‌ که سال گذشته در مذاکرات برسر پیشنهاد مبادله سوخت با ایران شرکت داشته بود، از ایده مبادله اورانیوم غنی شده‌ ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تهران با عنوان «گزینه‌ای همچنان معتبر» یاد کرده است.

آقای پانمن در این باره گفته است:‌‌ «آنچه (در پیشنهاد) سال گذشته اهمیت داشت،‌ این بود که بر اساس آن بخش اعظم موادی که در ایران تولید شده بود، از این کشور خارج می‌شود و بدین ترتیب ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که قصد ایران حرکت به سمت یک برنامه هسته‌ای نظامی نبوده است.»
XS
SM
MD
LG