لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

نامه اعتراضی ۹۰ تن استاد دانشگاه علوم پزشکی ايران به احمدی نژاد


در ادامه انتقادها از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران، جمع ديگری از اعضای هيئت علمی اين دانشگاه در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، خواستار « اصلاح روند موجود» شدند تا دانشگاه علوم پزشکی ايران با حفظ هويت به فعاليت خود ادامه دهد.

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اوايل هفته با اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران، گفت: تمامی واحدهای اين دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی منتقل می‌شوند.

حدود ۹۰ تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ايران در نامه خود، نوشتند: دانشگاه علوم پزشکی ايران بالاترين ميزان رشد پژوهشی در دو سال اخير را داشته است و افزودند: اين دانشگاه صاحب بخشی از هويت علمی، فرهنگی و بهداشتی-درمانی ايران زمين است .

به نوشته وبسايت « الف»، متعلق به احمد توکلی، رئيس مرکز پژوهش های مجلس، به گفته اين گروه از اعضای دانشگاه علوم پزشکی ايران، انحلال اين دانشگاه نسنجيده و بدون مشورت با صاحب‌‌‌نظران و ذی‌نفعان و پنهان از مسئولان و اعضای هيات علمی و حتی دستگاه های تقنينی و نظارتی صورت گرفته است.

در نامه به محمود احمدی نژاد گفته شده است که اعلام ناگهانی خبر انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران و اشغال آن در بامداد روز شنبه، و استدلال های مطرح شده برای توجيه اقدامات، نشان‌دهنده وجود نوعی عجله و احساس نگرانی از واکنش های احتمالی و ابراز مخالفت دلسوزان بوده است.

به گفته وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران در راستای اجرای تصميمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرايی از استان تهران و ابلاغيه معاون توسعه مديريت و سرمايه انسانی محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته است.

اما اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ايران استدلال هايی از اين دست را « غيرمرتبط و يا حتی متضاد» خواندند که به گفته آنان، توجيه کننده اين تصميم نيست.

نويسندگان نامه به محمود احمدی نژاد، روش انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران و تصرف دستاوردهای مادی و معنوی اين دانشگاه را «غيراخلاقی و توهين آميز» دانستند که بدون در نظر گرفتن آثار سوء روانی اين اقدام بر مجموعه خدوم و زحمت کش دانشگاه علوم پزشکی ايران صورت گرفته است.

حدود ۹۰ عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ايران در اين نامه خاطر نشان کرده اند که رفتارهايی مانند انحلال اين دانشگاه باعث شکل گيری احساس بی‌‌‌‌‌ثباتی و ناامنی شغلی در سطح تمامی مراکز علمی و دانشگاهی می‌ شود.

پيشتر، شماری از کارکنان و اعضای هيئت علمی اين دانشگاه با ارسال نامه‌ای به دفتر رئيس جمهور، از وی درباره انحلال اين دانشگاه توضيح خواسته بودند و کميسيون آموزش مجلس نيز به وزارت بهداشت برای لغو دستور انحلال اين دانشگاه يک هفته مهلت داده بود.

تاکنون گزارشی در مورد پاسخ رئيس جمهور و وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اين نامه ها و مهلت منتشر نشده است.

اين در حاليست که بسياری از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی ايران نيز با برگزاری تجمع های اعتراضی، به انحلال آن اعتراض کرده اند.

بر اساس گزارش‌ها، بسيج دانشجويی دانشگاه علوم پزشکی ايران نيز از اعتراض دانشجويان به انحلال اين دانشگاه حمايت کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی ايران که در سال ۱۳۵۲ با نام «مرکز پزشکی شاهنشاهی» بنيانگذاری شده بود، در زمان انحلال دارای بيش از شش هزار دانشجو و ۷۳۱ عضو هيئت علمی بود و بر اساس آخرين رتبه‌بندی وزارت بهداشت، چهارمين دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور به شمار می‌رفت.

XS
SM
MD
LG