لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

سلطانیه: ترور دانشمندان هسته‌ای دنباله خصومت علیه فعالیت اتمی ایران بود


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنج‌شنبه شب با اشاره به اینکه ترور استادان دانشگاه در ایران دنباله «سیاست‌های خصمانه» علیه فعالیت اتمی ایران است تحریم‌کنندگان تهران را مسئول این ترورها دانست.

این گفته آقای سلطانیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پس از آن ایراد شد که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری «شماری» در ارتباط با پرونده ترورها در تهران خبر داد.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، روز پنج‌شنبه گفت که سه سازمان جاسوسی موساد، «ام ای ۶» و «سيا» در ترور دو استاد فيزيک دانشگاه‌های ايران نقش داشتند و «شماری» در اين رابطه بازداشت شده‌اند.

روز دوشنبه گذشته دو فيزيکدان مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در تهران مورد سوءقصد قرار گرفتند که يکی از آنها کشته شد.

بعداً مشخص شد که نام فیزیکدان دیگر به نام فریدون عباسی که در اثر ترور تنها زخمی و مجروح شده بود در فهرست افراد مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا قید شده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این فیزیکدان از او به عنوان «کارشناس هسته‌ای» یاد کرده که به رغم آنکه «به طور کامل با آژانس در بازرسی‌ها همکاری نموده» در فهرست تحریم‌ها از او نام برده شده و بعداً هدف «ترور غیرانسانی» قرار گرفته است.

علی‌اصغر سلطانیه گفت: «ترور غیرانسانی دانشمندان ایرانی به دنبال سیاست‌های خصمانه علیه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای که به طور کامل تحت پادمان آژانس قرار دارند رخ می‌دهد.»

این در حالی است که مدیرکل آژانس انرژی اتمی ساعاتی پیشتر در همان نشست فصلی شورای حکام تاکید کرده بود که تهران برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای خود با آژانس همکاری ندارد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس، روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر، از دیدار هفته آینده سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، و کاترین اشتون به نمایندگی از گروه ۵+۱ استقبال کرد، ولی گفت که ایران تاکنون همکاری لازم را با آژانس نداشته و به همین جهت این نهاد قادر نیست تأیید کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

در تقابل با این نظر، نماینده ایران در آژانس ادعا کرده است که فعالیت هسته‌ای ایران هشت سال تحت «بازرسی مستمر» قرار گرفته و «همه فعالیت‌های هسته‌ای تحت حیطه عمل پادمان آژانس باقی است».

علی‌اصغر سلطانیه در ادامه اعلام کرده که «سیاست‌های دوگانه از نوع تحریم و مذاکره محکوم به شکست کامل است» و پیشنهاد کرده است که «مذاکرات بر اساس اصول احترام متقابل و برابری طرفین» انجام گیرد.

قدرت‌های غربی تاکنون به اتهام دست داشتن در ترور استادان دانشگاه ایران در هفته گذشته واکنشی نشان نداده‌اند. تنها ایالات متحده در بیانیه‌ای هر دو سو‌ء‌قصد به جان این استادان را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG