لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

ایران از تولید نخستین محموله «کیک زرد» هسته‌ای در کشور خبر داد


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که ایران به فناوری تهیه «کیک زرد» هسته‌ای که نوعی خاک معدنی اورانیوم است دست یافته‌است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، علی‌اکبر صالحی روز یک‌شنبه با اعلام این خبر افزود که با ارسال محموله‌های کیک زرد از معدن گچین بندرعباس به اصفهان امید می‌رود که تأسیسات فرآوری اورانیوم (یو.سی.اف) اصفهان بتواند «در آینده‌ای نه چندان دور، فعالیت خود را آغاز کند.»

سنگ اورانیوم پالایش‌شده که «کیک زرد» نیز خوانده می‌شود را می‌توان پس از غنی‌سازی به عنوان سوخت رآکتور اتمی یا بمب اتمی به کار برد و کارخانه یو.سی.اف اصفهان، کار تبدیل کیک زرد به گاز اورانیوم را برای ادامه کار پیش از غنی‌سازی انجام می‌دهد.

هم‌اینک بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، ایران قادر به خرید سنگ خام اورانیوم و واردات کیک زرد نیست و معادن کشف شده اورانیوم در ایران، از جمله معادن ساغَند یزد و اردکان نیز برای تأمین نیاز تأسیسات هسته‌ای ایران کافی نیستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه خبر داد که معدن اورانیوم ساغند یزد «در آینده نه چندان دور بهره‌برداری می‌شود» و افزود که «فعالیت‌ها مضاعف شده و روند احداث تاسیسات کیک زرد اردکان هم شتاب یافته‌است.»

کیک زرد مورد استفاده در ایران تاکنون عمدتاً از مقادیری که حکومت پهلوی در اواسط دهه ۱۹۷۰ از آفریقای جنوبی خریده بود تأمین شده‌است.

در سال ۱۳۸۸ خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی درباره معامله قزاقستان برای فروش مخفیفانه ۱۳۵۰ کیلوگرم سنگ اورانیوم پالایش شده یا کیک زرد به ایران منتشر کرد که قزاقستان این گزارش را «بی‌اساس» خواند.

رضا تقی زاده، تحلیلگر سیاسی و مسائل هسته‌ای ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا تهیه «کیک زرد» یا همان خاک معدنی اورانیوم را «یک فرایند شیمایی ساده» توصیف می‌کند که «نیازی به ماشین‌آلات پیشرفته ندارد.»

به گفته این تحلیلگر، خبر جدید مربوط به افزایش ظرفیت تهیه این ماده در شرایطی که مواد خام و معادن عمده‌ای از اورانیوم در دسترس نباشد می‌تواند صرفاً «حرفی تبلیغاتی» در جهت اعلام تکمیل‌تر شدن چرخه هسته‌ای در ایران و «بیرون بردن موضوع هسته‌ای از شمول مذاکرات» با ۱+۵ باشد.

گفت‌وگوهای ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، سرانجام پس از بیش از یک سال وقفه، روز دوشنبه در شهر ژنو از سر گرفته می‌شود.
XS
SM
MD
LG