لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

صادق لاریجانی:‌ برای محاکمه سران فتنه تنها از رهبر سفارش می‌گیریم


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که عده‌ای قوه قضائیه را به «کوتاهی در برخورد با سران فتنه» متهم می‌کنند، یک بار دیگر اظهار داشته است، در این مورد بر اساس «مصالح کلی نظام»‌ عمل می‌کند و تنها از رهبر جمهوری اسلامی «سفارش» می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز شنبه در سخنانی یک بار دیگر به دفاع از خود دربرابر برخی از هواداران تندرو دولت که خواستار «محاکمه»‌ رهبران مخالفان دولت در ایران هستند،‌ پرداخته است.

وی با بیان این که «می‌خواهند ما را در مقابل حزب‌اللهی‌ها و اصولگراها قرار دهند»، در این باره گفته است: «فردی در مطلبی نوشته که چرا مقامات قضایی در محاکمه سران فتنه کوتاهی می کنند و لیست بلند بالایی را منتشر کرده و اعلام کرده که اگر قوه قضاییه به جرم آنها رسیدگی نکند خود وارد عمل می شوند.»

رئیس قوه قضائیه، که برادرش علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است، همچنین افزوده است: «یا دیگری که در کنار رکن یمانی کعبه قسم می‌خورد که اگر رییس مجلس در خصوص سران فتنه صریح سخن نمی‌گوید، به این دلیل است که اگر حکومت جمهوری اسلامی ساقط شد، می‌خواهد در حکومت بعدی دستی داشته باشد.»

صادق لاریجانی که از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده، همچنین با اشاره به موضع‌گیری‌های پیشین خود درباره رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفته است: «به ما می‌گویند که چرا در مورد سران فتنه موضع‌گیری نمی‌کنید، حال آن که سال گذشته اعلام کردم سران فتنه را مجرم دانسته و اتهام آنها اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی است، اما اینکه چرا به جرم آنها رسیدگی نمی‌شود، در لفافه گفتم که یک سری مسایل درنظام مطرح بوده و من تعیین کننده این مسایل نیستم.»

وی همچنین در ادامه اظهار داشته است: «مصالح کلی نظام را رهبری تشخیص داده و ما هم سرباز او هستیم. آنها ادعا می‌کنند که سرباز ولایت‌ هستند، این چه سربازی ولایت است که شما به طور غیرمستقیم رهبری را مورد هجمه قرار داده و ما را سپر کرده‌اید.»

صادق لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یک روحانی در روز عاشورا «به قوه قضاییه توهین کرده که شما بی‌عرضه هستید که به پرونده سران فتنه رسیدگی نمی‌کنید»، گفته است: «مگر دستگیر کردن دو سه نفر برای قوه قضاییه کاری دارد، اندکی به خود بیایید اینها ظلم به قوه قضاییه است. من نسبت به شخص خاصی نظر ندارم، حرفم این است که از احدی برای چشم‌پوشی از این حرف‌ها سفارش نمی‌گیریم مگر رهبر انقلاب.»

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حامی دولت در ایران از رهبران مخالفان و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران، به ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند.

در حدود یک سال و نیمی که از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات و سرکوب خشونت‌آمیز آن به وسیله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی می‌گذرد، برخی از رسانه‌ها و نیز چهره‌های تندروی طرفدار حاکمیت هراز چندگاهی خواستار «محاکمه سران فتنه» شده‌اند.

با این حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری نیز در واکنش به نامه ۱۷۵ تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى به وی، که خواستار محاکمه رهبران مخالفان دولت تا پیش از فرا رسیدن «سالگرد کودتاى انقلاب تقلب» شده بودند، محاکمه رهبران مخالف را خلاف «سیاست‌های کلان نظام» اعلام کرده و بر دنباله‌روی خود از رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود.

از سوی دیگر هر چند رهبر جمهوری اسلامی تاکنون از اظهار نظر علنی در این باره خودداری کرده است، با این حال در اواخر مرداد ماه سال جاری حمید رسایی، یکی از نمایندگان تندروی حامی محمود احمدی‌نژاد در مجلس، در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «یا لثارات الحسین»، بخشی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی را در این باره در دیدار با گروهی از نمایندگان اصولگرای حامی دولت نقل قول کرده بود.

حمید رسایی با بیان اینکه نمایندگان حامی دولت در این دیدار در باره عدم «برخورد با سران فتنه» ابراز نگرانی کرده بودند، اظهار داشته بود: «آقا اصلاً نسبت به سران فتنه هیچ دغدغه‌ای نداشتند. جالب بود، تعبیر ایشان این بود که سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آنها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم می‌افتد، اما مهم‌تر از محاکمه این افراد، خشکاندن ریشه این فتنه است، کما اینکه به تعبیر ایشان اگر ریشه فتنه ۱۸ تیر سال ۷۸ در ده سال پیش خشکانده شده بود امروز شاهد فتنه جدید سال ۸۸ نبودیم.»

در همین ارتباط عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز روز جمعه درباره «محاکمه سران فتنه» گفته بود: «تعقیب و محاکمه سران فتنه به عنوان یک مطالبه عمومی مورد توجه قوه قضائیه قرار دارد و در زمان مقرر اقدام خواهد شد.»

«مهمترین مانع برای اجرای اعدام ترس از طرفداران حقوق بشر است»

صادق لاریجانی در بخش دیگری از سخنان روز شنبه خود به دفاع از اجرای مجازات اعدام و «برخورد با مفاسد اجتماعی»‌ پرداخته و گفته است: «مهمترین مانع در این زمینه عدم عزم جدی و ترس از برخورد اصحاب حقوق بشر است.»

وی همچنین افزوده است: «هر زمانی اعدامی صورت می‌گیرد هیاهویی بلند شده و بیان می‌کنند که مجازات غیرانسانی است، آنها این مبانی را از کجا آورده‌اند. فلان وکیل به خارج از کشور سفر می‌کند و اعلام می‌کند که اعدام مجازاتی غیرانسانی است.»

بر اساس اعلام نهادهای بین‌المللی طرفدار حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران در کنار جمهوری خلق چین از کشورهایی است که بیشترین آمار مربوط به اعدام را به خود اختصاص داده است.

جمهوری اسلامی از مجازات اعدام حتی برای مخالفان سیاسی خود نیز استفاده می‌کند و به ویژه پس از گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاکنون چند نفر به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند.

این در حالی است که رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به توجیه اعدام‌ها در چارچوب «قانون و حدود الهی» پرداخته و گفته است:‌«ما نباید از کسی خجالت بکشیم، بلکه باید حدود الهی را با قاطعیت اجرا کنیم. خداوند فرموده در قصاص، حیات است و قطعاً این مساله به آرامش جامعه کمک می‌کند.»
XS
SM
MD
LG