لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

بهترين و بدترين ابداعات گوگل در سال ۲۰۱۰


دستگاه تلفن موبايل گوگل، نکسوس وان ، نتوانسته است مثل «آی فون» و يا «بلک بری» موفق شود.
دستگاه تلفن موبايل گوگل، نکسوس وان ، نتوانسته است مثل «آی فون» و يا «بلک بری» موفق شود.
گوگل غول بزرگ اينترنت و تکنولوژی جديد در سال ۲۰۱۰ تعداد زيادی از محصولات و ابزارهای جديد خود را به بازار عرضه کرد ولی تمام آنها با موفقيت و استقبال روبرو نشدند. وب سايت « پی سی ورلد» نگاهی دارد به ده مورد از اين محصولات جديد گوگل و هر يک را براساس درجه موفقيت آن در دو گروه « داغ» و يا «منفی» دسته بندی کرده است.

اتومبيل خودران گوگل- داغ

اتومبيل خودران ممکن است ابزاری برای آينده های دور به نظر بيايد ولی شرکت گوگل در ماه اکتبر امسال تکنولوژی لازم برای ساختن چنين اتومبيل هايی را تکميل کرد و ثابت کرد که ساختن چنين اتومبيلی شدنی است.

اين اتومبيل های خودران با استفاده از دوربين، رادارهای مسير ياب و چشم های الکترونيکی که با ليذر کار می کنند رفت و آمد و وجود اتومبيل ها و اشيا ديگر را تشخيص داده و با کمک نقشه الکترونيکی کاملی از سيستم راهيابی، مسير خود را تشخيص می دهند. شرکت گوگل می گويد اين نوع اتومبيل ها تاکنون مسافتی نزديک به سيصد هزار کيلومتر را طی کرده اند.

شبکه تلويزيونی گوگل- داغ

شرکت گوگل با راه اندازی شبکه تلويزيونی خود اعلام کرد که اين ابزار در حقيقت شيوه جديدی از به کارگيری تلويزيون است که در آن استفاده از تلويزيون و اينترنت ترکيب شده است.

کاربران با تايپ کردن برنامه مورد نظر خود به اين تلويزيون هوشمند فرمان می دهند تا آن برنامه را از ميان شبکه های تلويزيونی موجود، وب سايت هايی مثل يوتيوب و برنامه های ضبط شده در حافظه اين دستگاه پيدا کند.

علاوه بر اين می توان برنامه های مورد علاقه را در حافظه اين دستگاه ضبط کرد تا در هر لحظه امکان دسترسی به آن ساده تر شود. برخی از تلويزيون های جديد از اين پس با اين ابزار جديد ساخته خواهند شد و در غير اين صورت علاقمندان می توانند يک وسيله جداگانه خريداری کرده و با متصل کردن آن به تلويزيون قديمی از اين امکان بهره مند شوند.

گوگل باز- منفی

شرکت گوگل در ماه فوريه اين ابزار جديد را رونمايی کرد که کاربران با استفاده از جی ميل می توانند عکس، ويدئو، پيامک و لينک های مورد نظر خود را برای کاربران ديگر ارسال کرده و اين اطلاعات را با يکدیگر شريک شوند. اما به فاصله کوتاهی پس از رونمايی اين ابزار، گوگل به خاطر عدم توجه به رعايت حريم خصوصی و اطلاعات کاربران شديدا مورد انتقاد قرار گرفت.

پس از چندين مورد دعاوی حقوقی، گوگل ناگزير شد کارکرد «باز» را به چهارچوب جی ميل محدود کرده و آن را در همان سرويس بگنجاند.

گوگل ريپلی ( باز پخش)- داغ

در سال های اخير شبکه پيام رسانی توئيتر به مهمترين ابزار انتقال اخبار و تفاسير تازه بدل شده است. در حوادث مهمی مثل زلزله هاييتی و يا عمليات نجات معدنچيان در شيلی توئيتر نقش مهم خود را به خوبی نشان داد.

گوگل با الهام گرفتن از اين تحول شروع کرد به بايگانی کردن تمام پيامک های توئيتر و با اختراع اين ابزار جديد (ريپلی ) يا بازپخش اين امکان را فراهم کرد که هر کاربری بتواند براساس انتخاب موضوع و يا دوره های زمانی به تمام پيامک های بايگانی شده شبکه توئيتر دسترسی پيدا کند.

اولويت در تفکيک ای ميل های دريافتی – داغ

تشخيص اولويت و اهميت ای ميل های دريافتی برای کسانی که ای ميل زيادی دريافت می کنند يک کار وقت گير است.

گوگل تابستان امسال ابزار جديدی را به جی ميل افزود که می تواند ای ميل های آشغال را از ای ميل های مهم تفکيک کرده و به کاربران کمک می کند تا روی ای ميل های مهم تمرکز کنند.

هر کاربری با کليک کردن روی يکی از دکمه های مثبت و يا منفی در کنار ای ميل دريافت شده نشان می دهد که کدام يک از ای ميل ها برای وی مهم هستند و جی ميل به مرور زمان اولويت های آن کاربر را تشخيص داده و ای ميل های دريافت شده را بر آن اساس طبقه بندی می کند.

گوگل ويو – منفی

يکی از ابزارهای ناموفق گوگل در سال جاری گوگل ويو بود. اين نرم افزار جديد اينترنتی قرار بود به کاربران اين امکان را بدهد که در زمان واحد بتوانند با يکديگر در تماس باشند. اما در عمل انطباق آن با روش های فعلی کار گوگل ممکن نشد. وب سايت گوگل ويو هنو هم به کار خود ادامه می دهد ولی گوگل تصميم گرفت که آن را به عنوان يک سايت مستقل ارائه نکند.

نمای خيابانی – داغ

گوگل ابزار «نمای خيابانی» را در سال ۲۰۰۷ عرضه کرد ولی در آن زمان تصاويری که در اين برنامه وجود داشت به نمای خيابان های چند شهر آمريکا محدود بود. اما اکنون پس از گذشت سه سال اين ابزار تقريبا تمام هفت قاره از جمله قطب شمال و جنوب را پوشش می دهد. با استفاده از اين ابزار می توان از کوچه های شهرهای هند گرفته تا سواحل برزيل و حتی کوه های يخ قطب شمال و جنوب را ديد.

تماس تلفنی با جی ميل – داغ

کسانی که در ادارات کار می کنند بخش اعظم ساعات فعال روز را پشت کامپيوتر سپری می کنند. تابستان امسال گوگل ابزار جديدی را عرضه کرد که با استفاده از ميکروفون و بلندگوی کامپيوتر می توان با هر کسی روی شبکه جی ميل تماس تلفنی گرفت.

تماس تلفنی با آمريکا و کانادا مجانی خواهد بود و در مورد کشورهای ديگر بسيار ارزان قيمت است. استقبال کاربران جی ميل از اين ابزار جديد بسيار مثبت بود.

گوگل ريدرپلی – داغ

کاربران در گذشته نيز می توانستند با استفاده از ابزار «گوگل ريدر» جستجوی خود روی اينترنت را تا حدی ارتقا دهند ولی معمولا نتيجه کار با اين ابزار هميشه يکسان بود و شايد سليقه گوگل در تشخيص منابع و مطالب به کاربران تحميل می شد.

اکنون با استفاده از ابزار جديد «ريدرپلی» هر کاربری با مراجعه به مطالب مورد نظر خود روی اينترنت يک نوع سابقه ای از علائق و الويت های خود به جا می گذارد و بر آن اساس اين ابزار جديد در موارد بعدی کاربران را به سوی مطالب مشابه راهنمايی خواهد کرد.

نکسوس وان – منفی

دستگاه تلفن موبايل گوگل، نکسوس وان ، نتوانسته است مثل «آی فون» و يا «بلک بری» موفق شود. در همان دوره زمانی که شرکت اپل يک ميليون آی فون را فروخت تعداد فروش تلفن های موبايل گوگل فقط صد و سی پنج هزار دستگاه بود.

در ماه ژوييه گوگل اعلام کرد که با پايان ساخت آخرين تلفن های موبايل، فروش آن در آمريکا متوقف شده و فقط در اروپا و کره جنوبی عرضه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG