لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

امتناع رئیس‌جمهور پیشین ساحل‌عاج از کناره‌گیری، به‌رغم فشارهای جهانی


حسن وتارا از سوی کمیته مستقل انتخابات ساحل عاج به عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی و از سوی جامعه بین‌الملل نیز به رسمیت شناخته شده است.
حسن وتارا از سوی کمیته مستقل انتخابات ساحل عاج به عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی و از سوی جامعه بین‌الملل نیز به رسمیت شناخته شده است.
علیرغم فشارهای بین‌المللی و هشدارهای اخیر ۱۵ کشور غرب آفریقا به لوران باگبو، رئیس جمهوری پیشین ساحل عاج، مبنی بر استفاده از نیروی نظامی، در صورت کنار نکشیدن وی از مقام خود، وزارت خارجه دولت وی روز شنبه اعلام کردند که آقای باگبو، رئیس جمهور این کشور است و از سمت خود کناره‌‌گیری نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، ۱۵ کشور آفریقایی عضو گروه «جماعت اقتصادی کشورهای آفریقای غربی» روز جمعه، سوم دی، و پس از یک جلسه اضطراری پنج ساعته در ابوجا، پایتخت نیجریه، در بیانیه‌ای به لوران باگبو هشدار دادند که در صورتی که وی از «تقاضای تغییرناپذیر» این گروه تبعیت نکرده و سمت ریاست جمهوری را ترک و به برنده نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور واگذار نکند، این گروه برای دستیابی به اهداف مردم ساحل عاج به زور متوسل شده و از «نیروی نظامی مشروع» استفاده خواهد کرد.

این گروه همچنین تأکید کرد که در صورت ممانعت آقای باگبو از کناره‌گیری، «بدون فوت وقت»، برای تدارک دیدن «حرکت‌های بعدی» جلسه‌ای را با حضور وزاری دفاع این ۱۵ کشور برگزار خواهد کرد.

علیرغم هشدار مزبور، وزرای دولت آقای باگبو روز شنبه اعلام کردند که لوران باگبو از مقام خود کناره نخواهد گرفت و وزیر امور خارجه وی نیز تصریح کرد که تهدید اخیر ۱۵ کشور آفریقایی بخشی از توطئه غرب، به رهبری فرانسه، است.

به گفته سازمان ملل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج در هفتم آذر و شروع ناآرامی‌ها در این کشور، ۱۴ هزار نفر ساحل عاج را ترک کرده و به لیبریا، همسایه غربی این کشور، پناهنده شده‌اند.

سازمان ملل همچنین با ارائه آماری گزارش کرده است که در حوادث پس از انتخابات ساحل عاج دستکم ۱۷۳ نفر کشته، ۴۷۱ نفر دستگیر، ۲۴ نفر ناپدید و ۹۰ نفر شکنجه شده‌اند.

پیش از این و به دنبال ممانعت لوران باگبو از پذیرفتن نتیجه انتخابات، ایالات متحده، فرانسه، سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و بسیاری از ملل دیگر نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و ضمن به رسمیت شناختن حسن وتارا به عنوان رئیس جمهور انتخابی ساحل عاج، از آقای باگبو خواستند تا سمت ریاست جمهوری را به وی واگذار کند.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا و کشورهای دیگر در حال بررسی افزایش صلح‌بانان سازمان ملل مستقر در ساحل عاج هستند.

اتحادیه آفریقا نیز عضویت ساحل عاج در این اتحادیه را تا زمانی که «رئیس جمهوری که در شرایط دمکراتیک انتخاب شده است به طور کامل قدرت کشور را به دست بگیرد» به حالت تعلیق در آورده و بانک جهانی نیز ارائه وام به ساحل عاج و سرمایه گذاری مالی در این کشور را متوقف کرده است.

به دنبال برگزاری انتخابات در ساحل عاج، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور، حسن وتارا را پیروز این انتخابات دانست، با این حال شورای قانون اساسی این کشور نتایج اعلام شده را رد و لوران باگبو را بار دیگر به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد.

از آن زمان تا کنون این کشور درگیر ناآرامی‌های داخلی است و حسن وتارا نیز در هتلی در ساحل عاج که از سوی ۸۰۰ نیروی حافظ صلح سازمان ملل حفاظت می‌شود، پناه گرفته است.
XS
SM
MD
LG