لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

اعدام چهار نفر به اتهام «افساد فی‌الارض» در زاهدان


رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان می گوید: بامداد روز شنبه پس از تأیید مراجع عالی قضایی ایران، چهار نفر در زندان زاهدان اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان نام این افراد را محمود براهویی، شهرام نارویی، ظهور احمد عاصف‌دوست و جهان‌بخش براهویی ذکر کرده و جرم آنها را «افساد فی الارض» عنوان کرده‌است.

بنا به این گزارش، ابراهیم حمیدی در ادامه گفت که چهار فرد اعدام شده، «عوامل اصلی یک باند آدم‌ربا» بوده‌اند که نیروهای انتظامی در درگیری مسلحانه با این باند تعدادی از آنها را به کشته و برخی دیگر را دستگیر کرده‌اند.

«گروگان‌گیری، زورگیری، قتل، و تیراندازی در معابر عمومی» از دیگر جرایمی است که ابراهیم حمیدی برای افراد اعدام شده برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود که: «دستگاه قضایی با عوامل ناامنی و شرارت بویژه گروگان‌گیری برخورد قاطع و جدی خواهد داشت.»

اعلام این اعدام‌ها و تأکید بر «قاطعیت» دستگاه قضایی از سوی ابراهیم حمیدی پس از آن بیان می‌شود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز روز یک‌شنبه گذشته نسبت به انتقادها از «عدم قاطعیت قوه قضایی» اعتراض کرده و از «صدور دو مورد حکم اعدام برای سایت‌های مستهجن» خبر داد.

عباس جعفری دولت‌آبادی تأکید کرد که «امروز فاسدان تصور می‌کنند برخورد قضایی با آنها برخورد بسیار ضعیفی است و در مقابل، دستگاه قضایی باید قدرت خود را به رخ فاسدان بکشد.»

اواخر آذرماه نیز مقام‌های قضایی ایران اقدام به اعدام ۱۱ نفر در زندان زاهدان کردند که جرم آنها «فساد فی‌الارض، محاربه و وابستگی به گروه جندالله» اعلام شد.

گروه جندالله که در جنوب شرقی ایران فعال است و هدف خود را احقاق حقوق اقلیت سنی‌مذهب ساکن این منطقه عنوان می‌کند، از زمان تأسیس در سال ۸۲ تا کنون در عملیات مختلفی که به کشته شدن شماری از شهروندان و مقام‌های جمهوری اسلامی انجامیده، دست داشته‌است.

دادسری انقلاب اسلامی در سی خردادماه سال جاری اعلام کرد که عبدالمالک ریگی، رهبر وقت گروه جندالله، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوین به دار آویخته شده‌است.

چهار فرد اعدام شده در زاهدان در بامداد شنبه، نخستین گزارش از اعدام در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ میلادی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های ایرانی در سال ۲۰۱۰ دست کم ۱۷۱ نفر را اعدام کرده‌اند که این تعداد برای سال ۲۰۰۹ میلادی دست کم ۲۷۰ نفر بود.

۸ نفر در قم اعدام شده‌اند

مصطفی برزگر گنجی، دادستان عمومی و انقلاب قم، روز شنبه از اعدام ۸ نفر به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی قم در هفته گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: «پرونده ۱۶ نفر دیگر از قاچاقچیان بررسی شده که همگی به اعدام محکوم شدند.»

به گفته دادستان عمومی و انقلاب قم هشت نفر اعدام شده «دو بار تقاضای عفو کردند ولی تقاضای آنها رد و در نهایت به دار مجازات آویخته شدند.»

به گفته مصطفی برزگر گنجی، قانون تشدید مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شده و مقرر شده‌است که مجازات «شیشه» همانند کراک و هروئین باشد، یعنی اگر کسی بالای ۳۰ گرم از این مواد را به همراه داشته باشد، حکم او اعدام خواهد بود.

متامفتامین که به آن شیشه یا کریستال گفته می‌شود یک ماده مخدر و شیمیایی مصنوعی است که محرک قوی اعتیادآوری است و بر روی سیستم عصبی انسان تاثیر شدیدی می‌گذارد.
XS
SM
MD
LG