لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

درخواست هلند از ايران درباره پرونده زن ايرانی-هلندی «محکوم به اعدام»


يوری روزنتال، وزير امور خارجه هلند.
يوری روزنتال، وزير امور خارجه هلند.
يوری روزنتال، وزير امور خارجه هلند، روز چهارشنبه در بيانيه ای از ايران خواست تا جزئيات بيشتری درباره پرونده يک زن ايرانی- هلندی که به گفته دخترش به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده، ارائه کند.

وزير امور خارجه هلند در بيانيه خود تصريح کرده است پس از آن که دختر زهرا بهرامی به يک راديوی هلندی گفته است مادرش به اعدام محکوم شده است، «بسيار نگران» شده است.

زهرا بهرامی در جريان تظاهرات اعتراضی روز عاشورا سال گذشته در ديماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده است.

بنا بر گزارش منابع خبری هلند، حکم احتمالی «اعدام» خانم بهرامی روز یک‌شنبه صادر شده‌است اما به خاطر اجبار وکیل او به سکوت در این مورد، خبر مربوط به «صدور این حکم» تازه به گوش مقام‌های هلندی رسیده‌است.

وزارت خارجه هلند و سفارت هلند در تهران در ماه‌های اخیر کوشش زیادی کرده‌اند تا بتوانند به پرونده زهرا بهرامی کمک حقوقی کنند.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ايران تاکنون به ديپلمات‌های هلندی در تهران اجازه نداده است تا با اين شهروند ايرانی-هلندی ديدار کنند. ايران تابعيت هلندی خانم بهرامی را به رسميت نمی‌شناسد.

وزير امور خارجه هلند در بيانه خود از ايران خواسته است با ارائه اطلاعات، «فرصتی برای مشاوره کنسولی، و دادگاهی عادلانه» را برای خانم بهرامی فراهم کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بنفشه نایب‌پور فرزند خانم بهرامی در گفت‌وگوی تلفنی با يک راديوی هلندی گفته است که مادرش روز يکشنبه به اعدام محکوم شده است.

بنفشه نایب‌پور گفته‌است :«خرد شده ام. نمی دانم مادرم چه کار اشتباهی انجام داده؟ نمی توان بفهم چرا.»

وی همچنين گفته است مادرش احتمالا تا دو ماه ديگری به اتهام وابستگی به يک گروه مسلح بار ديگر محاکمه شده و به حکم اعدام ديگری محکوم خواهد شد.

در همین حال، برخی از وب سایت خبری در ایران از بنفشه عرفانی به عنوان دختر زهرا بهرامی نام برده اند.

بنا بر گزارش های وب سايت خبری حامی حقوق بشر، زهرا بهرامی، ۴۵ ساله و دارای دو فرزند، که حدود بيست سال پيش به هلند مهاجرت کرده متهم به عضويت در « انجمن پادشاهی ايران و به همراه داشتن نيم کيلو کوکائين» است.

«گويا نيوز» به نقل از توماس اردبرينک، خبرنگار هلندی ساکن ايران، در تابستان سال جاری نوشته بود که نسرين ستوده وکالت زهرا بهرامی را برعهده گرفته است ولی تنها توانسته با زهرا بهرامی يک تماس تلفنی داشته باشد.

طبق اين گزارش نسرين ستوده گفته است که اتهام زهرا بهرامی «عضويت در انجمن پادشاهی ايران و به همراه داشتن نيم کيلو کوکائين به هنگام دستگيری است.».

طبق اين گزارش ها زهرا بهرامی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و توسط قاضی صلواتی محاکمه شده است.
XS
SM
MD
LG