لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

درگیری معترضان و حامیان حسنی مبارک در قاهره


میدان تحریر قاهره
میدان تحریر قاهره
بعدازظهر چهارشنبه میدان تحریر (رهایی) قاهره که تاکنون مرکز تجمع معترضان به دولت حسنی مبارک بود به صحنه درگیری شدید مردم معترض با حامیان رئیس جمهور مصر تبدیل شد. این درگیری‌ها به خیابان‌های اطراف این میدان نیز کشیده شده‌ است. به گزارش الجزیره در این درگیری‌ها صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود.

محمد البرادعی، از رهبران مخالفان دولت، در واکنش به این درگیری‌ها ابراز امیدواری کرد که حسنی مبارک «تا روز جمعه» از کار برکنار شود. او در همین حال از ارتش خواست تا برای پایان دادن به درگیری‌های روز چهارشنبه میدان تحریر «وارد صحنه شود».

صحنه‌های تلویزیونی از این درگیری‌ها نشان‌دهنده سنگ‌اندازی و ضرب و شتم میان دو گروه است و به گزارش شبکه خبری الجزیره دست‌کم ۱۰۰ نفر در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

درگیری در قاهره
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00


از تصاویر ارسالی چنین برمی‌آید که گروه‌هایی نیز سوار بر شتر و اسب وارد میدان تحریر شده و با استفاده از چوب و شلاق در این درگیری‌ها شرکت کرده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، گروهی از مردم روستاهای پیرامون قاهره با شتر و اسب خود را به این شهر رسانده بودند و گروهی که به این وسیله وارد میدان شد ممکن است از این افراد باشند.

تلویزیون خبری الجزیره می‌گوید گروهی که در برابر معترضان قرار گرفته است وابسته به نیروهای امنیتی حکومت هستند. الجزیره همچنین می‌گوید مردم معترض در جیب حامیان لباس‌شخصی حسنی مبارک که به مردم حمله کرده‌اند کارت هویت پلیس یافته‌اند.
محمد البرادعی: آنچه اکنون اتفاق می‌افتد «جنایت علیه مصر است».

به گزارش الجزیره، در حالی که معترضان معتقدند که تظاهرکنندگان از لباس‌شخصی‌های حکومتی و هم‌چنین گروه‌هایی از «اراذل و اوباش» اعزامی از سوی حسنی مبارک هستند، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعزام لباس‌شخصی به خیابان‌ها را تکذیب کرده‌ است.

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان نیز از قول «سه کارمند شرکت ملی نفت مصر» در میان حامیان حسنی مبارک می‌گوید که این افراد «با زور و اجبار» به تظاهرات «آورده شده‌اند».

تصاویر درگیری‌ها نشان می‌دهد که شماری از افراد به پشت بام‌های ساختمان‌های بلند این میدان رفته و سنگ و اجسام بزرگی بر سر معترضان پرتاب می‌کنند. در مورد هویت این افراد گزارشی در دست نیست.

گزارش‌های ارسالی حاکی است که شماری از نفربرهای ارتش مصر نیز وارد صحنه شده و «سعی در جدا کردن دو گروه» دارند و سربازان ارتش اقدام به بازداشت شماری از معترضان کرده‌اند. تصاویر ارسالی هم‌چنین نشان‌دهنده استفاده از گاز اشک‌آور توسط نیروهای انتظامی علیه معترضان است.

با این حال، با وجود گذشتن زمان آغاز حکومت نظامی، ارتش مصر هنوز به صورت گروهی و با تعداد زیاد برای پراکندن جمعیت وارد صحنه نشده‌ است.

بنا بر گزارش‌ها، محمد البرادعی،‌ از چهره‌های اصلی مخالفان حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر را متهم کرده که به «تاکتیک‌های ارعاب» رو آورده ‌است.

محمد البرادعی هم‌چنین روز چهارشنبه گفت که آن چه اکنون اتفاق می‌افتد «جنایت علیه مصر است».

بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز رخدادهای مصر را «غیر قابل قبول» نامیده ‌است.

درگیری‌ها در حالی آغاز شد که ساعاتی پیشتر وزارت دفاع کشور مصر در بیانیه‌ای از مردم خواسته بود که به خانه‌های خود و «به زندگی عادی» بازگردند. ساعاتی بعد، مفتی اعظم مصر، که از بالاترین مقام‌های دینی سنیان است نیز از مردم خواست تا به خانه‌های خود بازگردند.

حسنی مبارک: من در این خاک خواهم مرد

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان از قاهره، روز چهارشنبه صدای اعتراض حامیان سیاست‌های مبارک رساتر بوده و این افراد با حضور در برابر معترضان رسانه‌ها را «خائن» و «مزدور» می‌خوانده‌اند.

میدان تحریر قاهره

تجمع روز چهارشنبه معترضان در میدان تحریر (رهایی) قاره، دنباله اعتراضات سراسری ۹ روز گذشته در مصر است. معترضان مصری خواستار کناره‌گیری سریع حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور، از قدرت هستند.

در همین حال روز چهارشنبه گزارش‌هایی نیز از راهپیمایی بزرگی در اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، می‌رسد.

به نظر می‌رسد وعده‌های تازه رئیس جمهور مصر مبنی بر کناره‌گیری که سه‌شنبه شب از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد چندان رضایت مردم کشور را جلب نکرده، تا آنجا که آنها هنوز بر خواسته‌های خود پافشاری کرده و می‌گویند: «ما نمی‌رویم، او می‌رود.»

حسنی مبارک ۸۲ ساله روز سه‌شنبه پس از یک هفته انتظار کوتاه آمد و به مصریان وعده داد که دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد و چند ماه آینده باقی‌مانده تا ماه سپتامبر را که زمان انتخابات فرا می‌رسد در راه انتقال «آرام و صلح‌آمیز» قدرت تلاش خواهد کرد.

با این حال آقای مبارک در پیام خود که از پیش ضبط شده بود خطاب به مردمی که خواستار آن هستند که او کشور را ترک کند گفت: «اینجا کشور من است... و من در این خاک خواهم مرد.»

روز سه‌شنبه شاهد دو اتفاق «سرنوشت‌ساز» برای مصر بود:‌ نخست «راهپیمایی میلیونی» معترضان که بخش اعظم آنها در میدان تحریر قاهره گرد هم آمدند به علاوه شهرهای اسکندریه و سوئز و چند شهر دیگر مصر، و دوم پیام دولت باراک اوباما به متحد دیرینه ایالات متحده، حسنی مبارک، مبنی بر این که مصلحت در این است که آقای مبارک هر چه زودتر خود را برای انتقال قدرت آمده کند.

آقای اوباما سه‌شنبه شب ساعاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی با حسنی مبارک تاکید کرد که به رئیس جمهور مصر گفته است که انتقال قدرت «باید هم‌اکنون آغاز شود». اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه همین نظر را بیان کرد، اما بر پایه گزارش‌ها، دولت مصر روز چهارشنبه نیز با این درخواست مخالفت کرده‌است.

در همین حال گروه‌های اپوزیسیون داخل مصر نیز واکنش چندان مثبتی به وعده تازه آقای مبارک نشان نداده‌اند. محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و از مخالفان اصلی دولت فعلی مصر، اقدام اخیر حسنی مبارک را «حیله و ترفند» خوانده است.
تصاویر درگیری‌ها نشان می‌دهد که شماری از افراد به پشت بام‌های ساختمان‌های بلند این میدان رفته و سنگ و اجسام بزرگی بر سر معترضان پرتاب می‌کنند.

یک روحانی عضو گروه اخوان‌المسلمین که سازمان‌یافته‌ترین گروه اپوزیسیون مصری است نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار نظر کرده است که وعده سه‌شنبه شب حسنی مبارک می‌تواند باعث کشمکش و درگیری در داخل مصر شود.

حسنی مبارک پیشتر و در نخستین واکنش به اعتراضات مردمی مصر با دادن وعده اصلاحات اقتصادی و سیاسی دولت را منحل کرده و پس از ۳۰ سال برای خود معاونی برگزید،‌ اما به اعتقاد تحلیل‌گران راهپیمایی میلیونی روز گذشته پاسخ منفی مردم به این وعده‌ها بود.

این اتفاقات مصر در حالی است که تنها چهار هفته از مرگ محمد بوعزیزی می‌گذرد، جوان تونسی که در اعتراض به فساد در دستگاه دولتی این کشور و بیکاری خود را به آتش کشید. در این مدت حکومت تونس سقوط کرده، حسنی مبارک در حال خداحافظی با قدرت است و کشورهای اردن، یمن، و سودان دستخوش ناآرامی و اعتراضات مردمی است.

در همین حال، خبرگزاری‌های لبنان روز چهارشنبه خبر می‌دهند که دو تن از پیکارجویان گروه حزب‌الله که به اتهام «تروریسم» در زندان‌های مصر بودند در میان هزاران زندانی گریخته در خلال ناآرامی‌های تازه مصر هستند.

برخی گزارش‌های روز چهارشنبه نیز حاکی از هجوم هواداران حسنی مبارک به اندرسن کوپر، خبرنگار سی‌ان‌ان، و بازداشت سه خبرنگار اسرائیلی در قاهره است.
XS
SM
MD
LG